1-10. vers: Egy férfi és felsége
közötti házassági egységet Isten egy egész életre kiterjedő elkötelezettségnek
szánta. Ha egy házaspár istenfélő életet él, soha nem lesz szükségük a válásra.
Minden kettejük közötti problémára megoldást találnak, ha Jézus tanításait
követik. Az ember bűnös természete miatt azonban Isten a paráznaság esetében
engedélyt ad a válásra. De még ilyen körülmények között is gyakran jobb
választás a kibékülés (1Móz 1:27; 2:24; 5Móz 24:1-4).
Felmerülhet viszont a
kérdés: a paráznaságra nem a megkövezés volt a büntetés? Gyakorlatilag igen, de
Isten törvényei kegyelemmel vannak körülvéve, és a megkövezés általi büntetést
nagyon ritkán vagy szinte egyáltalán nem gyakorolták. A megkövezés lehetősége a
paráznaság bűnének komolyságát hangsúlyozta, de a bűnösség bizonyításának a
feltételei majdnem lehetetlenné tették ezt a büntetést törvényesen kiszabni (3Móz
20:10; 4Móz 5:11-31; 5Móz 17:6; 19:15; 22:13-30; Zsolt 51; Hós 1:2-3; Jn
8:1-11; Zsid 10:28). A Misna szerint a halálos büntetést csak a 23 bíróból álló
Szanhedrin ítélete után lehetett végrehajtani, és négyféle halálbüntetés
jöhetett számításba” (Louis Jacobs: The
Jewish Religion [A zsidó vallás], 66. oldal. „Halálos büntetés” címszó)
11-12. vers: Egyes keresztények
úgy döntenek, hogy egyedülálló életet élnek azért, hogy úgy szolgálják Istent, hiszen
így nem akadályozza őket a család és a házastárs iránti kötelesség. Azok
számára, akik el tudnak képzelni maguknak egy ilyen életformát, egyedi lehetőségek
adódhatnak arra, hogy másoknak szolgáljanak. Azoknak, akik nem tudnának így
élni, ott van a házasság intézménye (1Kor 7:1-7).
13-15. vers: A kisgyermekek és
csecsemők ártatlansága olyan, hogy ott lesznek a mennyben még akkor is, ha a
szüleik nem. Akkor, amikor „újjá születünk” és „Isten gyermekévé” leszünk a
Szentlélek munkája által, megkapjuk az igazság folt nélküli ruháját (Jer
31:15-17; Mt 2:18; Szemelvények Ellen G. White
írásaiból. Budapest, 2000, Advent Kiadó. 2. kötet, 241. oldal).
16-22. vers: A Jézus előtt térdet
hajtó gazdag ifjú a legfontosabb kérdést tette fel (Mk 10:17-21). Sok mai keresztény
hite szerint, Jézusnak egyszerűen így kellett volna válaszolnia: „higgy, csak
higgy és üdvözülsz”. Ehelyett azonban Jézus szánalommal tekintett rá és azt
mondta, hogy tartsa meg a parancsolatokat, adja el mindenét, amije van, adja a
szegényeknek, jöjjön és kövesse Őt.
Ha csak egyszerűen
hiszünk Jézusban, az még nem ment meg bennünket. A hitünknek olyannak kell
lennie, ami arra késztet, hogy a legfőbb prioritásunk az legyen, hogy Istent
szolgáljuk. Az egyik legfontosabb és legkézenfekvőbb módja annak, hogy Őt
szolgáljuk az, hogy minden rendelkezésünkre álló eszközzel – idő, képesség,
pénz – az evangéliumot terjesszük, és mások szükségleteit szolgáljunk (lásd
Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 1985, H. N. Adventista Egyház.
420-422. oldal).
23-30. vers: Ha a gazdagok
kényelmet és kielégülést találnak a földi életben, nehezükre esik feladni azt,
amijük van azért, hogy kövessék Jézust. A gazdagsághoz társul az a kötelesség,
hogy megosszák és nagylelkűen adjanak belőle másoknak is. Minden Istené, mi
csak ideiglenes gondnokok vagyunk. Mint Isten tárházának a sáfárai azzal az
ünnepélyes felelősséggel lettünk felruházva, hogy használjuk azt, amink van
mások szolgálatára, legyen az kevés vagy sok. Ha saját nyereségünkre és
élvezeteinkre használjuk azt, amink van, megfosztunk másokat Isten
nagylelkűségének áldásaitól.
Kalifornia, USA
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése