Ez az egyik legszomorúbb zsoltár. Egy olyan
ember imája ez, akinek a feje fölött összecsapnak a megpróbáltatások hullámai.
Panaszait a vigasztalás szavai követik. Három különböző nézőpontból olvashatjuk
ezt a zsoltárt:
1) Egy száműzött
fiatalember hazatérte előtt, a fogság földjén panaszkodik fájdalmai, magánya,
üldöztetése, betegsége és – habár még fiatal – a halálfélelme miatt. Egyetlen
reménye, hogy a Sion szabadításáról szóló prófécia beteljesedése küszöbén áll: „Mert ideje, hogy
könyörülj rajta [Sionon], mert eljött a megszabott idő” (Zsolt
102:14). Imája végén kifejezi bizonyosságát abban, hogy Isten soha el nem múló
szeretettel bánik gyermekeivel.
2) Messiási zsoltárként is tekinthetünk
a 102. zsoltárra, mint olyanra, amiből Jézus idézett a kereszten: „Én Istenem én Istenem, miért hagytál el
engem?”Olvashatjuk úgy, mint Jézus és az Atya között lezajló párbeszédet. Jézus panaszainak elmondásával kezdi a párbeszédet: „... olyan vagyok, mint a magános madár a
háztetőn. Minden napon gyaláznak engem ellenségeim, csúfolóim esküsznek én reám” (Zsolt 102:8-9). Beszél Isten ellene forduló haragjáról is: „felemeltél engem és földhöz vertél engem” (Zsolt 102:11). Az Atya válaszát és vigasztalását a 13-tól a 23-ig terjedő versekben
olvashatjuk: „De te Uram” – mondja az Atya a Fiúnak –, „örökké
megmaradsz, és a te emlékezeted nemzetségről nemzetségre áll. Te kelj fel,
könyörülj a Sionon! Mert ideje, hogy könyörülj rajta, mert eljött a megszabott
idő.” A fizikailag teljesen elgyengült Jézus nagyon röviden így
imádkozik: „Ne vígy el engem az én
napjaimnak felén.” Az Atya válasza, részben a Zsidókhoz írt levél
1:10-12-ben idézve, kinyilatkoztatja Jézus istenségét.
„Te Uram
kezdetben alapítottad a földet
és a te
kezeidnek művei az egek;
Azok elvesznek,
de te megmaradsz,
és mindazok,
mint a ruha megavulnak.
És palástként
összehajtod azokat
és elváltoznak,
te pedig
ugyanaz vagy
és a te
esztendeid el nem fogynak. ”
Olvassuk el újra és újra ezt a zsoltárt, érintsen meg bennünket Jézus szenvedése, ugyanakkor ízlelgessük győzelmét, állhatatos szeretetét és gondviselését irántunk.
3) Amikor 10-14 éves diákokat tanítottam egy
vidéki egyházi iskolában, Floral Crestben, Alabama államban (USA), diákjaim
gyakran választották kedvenc éneküknek az „Uram, ma reggel...” című
éneket. A 102. zsoltár kezdete erre az énekre emlékeztet engem. Szerettem az
első versszakot, de megremegtem a második versszak utolsó szavától:
1/ Uram, ma reggel hallgass meg,
Szám Neked énekel;
Mikor Hozzád küldöm imám
Szemem Te emeld fel-
2/ A hegyekre, hol Krisztus járt
Hordozta gondjaink,
Isten trónjához ajánlva
Imáink, panaszaink.
„Panaszaink”. Nem tetszett a
gondolat, hogy panaszaink Isten elé kerülnek. Tiszteletlennek éreztem. Amikor
kicsi voltam, szüleim gyakran mondták, hogy ne panaszkodjak. De a Zsoltárok
könyve újra és újra Isten elé viszi panaszainkat. Nem csupán a ránk törő bajokról
beszél, de elpanaszolja még azt is, hogy Isten mit tett, vagy éppen mit nem
tett meg.
Most már hálás vagyok a „Panasz” zsoltárokért. Amikor összecsapnak a hullámok a fejünk felett, Isten jobban szereti, ha Hozzá visszük panaszainkat, mintha megtartanánk azokat magunknak. Istenhez intézett panaszainkkal elismerjük létezését. De nem kell itt leragadnunk.
Elismerhetjük hatalmát, bölcsességét,
jóságát, irgalmát, szeretetét és gondoskodását is irántunk. Örömet találhatunk
Isten dicsőítésében. Ebben a zsoltárban, mi, akik a XXI. században élünk, a
mennyei vigasztalás bizonyosságára lelhetünk, amikor kétségbeesés és próba vesz
erőt rajtunk.
R. Lynn Sauls,
a Southern Adventist
University
nyugalmazott professzora (angol és újságírás szak)
Fordította:
Liebhardt László
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése