Nagy felelősséggel jár, ha lelki vezetők,
különösen, ha lelkészek vagyunk. Az édesapám nyugalmazott pásztor, és további
öt nagybátyám, akik szintén nyugalmazott lelkészek, kivéve egyet. Ehhez a
listához adjuk még hozzá a testvéreimet, a sógoraimat, és egy fiamat, akik
szintén lelkészek. Továbbá vannak még további lelkészek, akiket a közeli
barátaimnak nevezhetek, különösen a jelenlegi lelkészem. Szóval meg tudom
érteni azt a hajtóerőt, ami ezeket az embereket motiválja, hogy Isten
szolgálatába álljanak.
Jeremiás könyvének ez a fejezete a lelki
vezetőkhöz szól. Az előző néhány fejezet a nemzet politikai vezetőihez szólt.
Most Isten a pásztorokról és a nyájról beszél. Milyen az, amikor egy személy
kiáll Istenért az emberek előtt? Mit jelent az, mikor Isten nevében beszél?
Lehetséges félremagyarázni Isten szavait, lehetséges helytelenül bemutatni Őt,
és hamisan prófétálni a nevében? Lehetséges kicsinyes szándékkal, hanyagul
használni Isten nevét, hogy hitelessé tegyük a céljainkat? Isten problémákat
helyez kilátásba azon lelkészek számára, akik félrevezetik a népét.
A lelki vezetés kudarcai közepette a
Szentlélek Jeremiáson keresztül egy fénysugarat vitt a sötétedő világba. Ahogy
megjövendöli, hogy Isten saját maga fog új pásztorokat állítani a népe élére,
akik vigyázni fognak rájuk, egy gyönyörű messiási próféciát vetít előre.
„Ímé, eljőnek a napok, azt mondja az Úr, és
támasztok Dávidnak igaz magvat, és uralkodik, mint király, és bölcsen
cselekszik és méltányosságot és igazságot cselekszik e földön. Az ő idejében
megszabadul Júda, és Izráel bátorságosan lakozik, és ez lesz az ő neve,
amellyel nevezik őt: Az Úr a mi igazságunk!” Határozottan szükségük volt az
igazságra, ahogyan nekünk is szükségünk van.
Az erkölcstelenség különösen hatékonynak
bizonyul Isten szavának semlegesítésében. Bár elkötelezettek vagyunk Isten
iránt, mégis fogékonyak vagyunk az ilyen kísértésekre. Jeremiás idejében a
hamis próféták és papok vitték az embereket lefelé a lejtőn, amit „szörnyű
dolognak” hívtak és ahol ezt a helyzetet Sodomához és Gomorához hasonlították.
Ezek a dolgok a mai időkre is ugyanúgy érvényesek.
Ez a fejezet ténylegesen Isten szavának
igazságáról szól a hamis beszédekkel szemben, melyeket szintén Istennek
tulajdonítottak. Azt mondani, hogy Isten szomorú emiatt a helyzet miatt, ez
csak a tények enyhítése lenne. Remegve olvastam, hogy „Ezért íme, én elfeledlek titeket, és kigyomlállak titeket, és a várost, amelyet néktek és a ti
atyáitoknak adtam, elvetem az én orcám elől.”
Jeremiás mély fájdalmat érez a helyzet miatt.
„Megkeseredett az én szívem én bennem, az Úrért és az ő szent igéjéért.” Ő
átlátja a következményeket. Csapásként sújtott rám ez a szövegrész, hogy „ellopják a szavaim” és többféleképpen
is megtehető ez, de egy ezek közül kiemelkedik, ez pedig az álszenteskedés. Egy
dolgot mondanak, de egy másikat csinálnak. (Bort isznak és vizet prédikálnak.)
Jézus figyelmeztette a tanítványait erre, mert az írnokok és a farizeusok
tettei nem voltak összhangban azzal, amit mondtak. (Lásd Máté 23:2-3.)
Más képet mutatunk a gyülekezetben és megint
mást a mindennapi életben? Gondolataink összhangban vannak Isten szent
szavával? Isten vágya az, hogy megszabadítsa népét a laodíceai állapotból, ahol
fél lábbal az egyházban, fél lábbal pedig a világban vagyunk.
Az én imádságom érted és értem ma az, hogy
mint lelki vezetők és hittestvérek hűen kezeljük Isten szavát, és ültessük át a
mindennapi gyakorlatunkba, tetteinkbe. Ezek azok a szavak, melyek a Mindenható
igaz fiaivá és lányaivá fognak bennünket formálni!
Fordította: Rajki
Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése