Némely bőrbetegség
az embereknek olyan leépülő kölső megjelenést kölcsönzött, amely a halált
juttata észbe (4 Mózes 12:12). Éppenezért, ez az állapot a beteget rituálisan
tisztátalanná tette, ami azt jelenettet, hogy tilos volt számára szent dolgokat
megérinteni. A papok feleősége volt, hogy megkülönböztessék a tiszta és a
tisztátalan jellegű bőrbetegségeket, ugyanis ők őrködtek a szenség felett, és
egy ilyen dagnózis felállítása bizonyos szakértelmet is igényelt. A tünetek nem
voltak azonosak a napjainkban Hansen-betegség
(régi magyar nevén bélpoklosság)
néven ismert kór tüneteivel. Valójában a bibliai “lepra” szó utalhatott valaki
öltözetének, vagy egy épület lepuszt voltára is. A bűneset következtében (1
Mózes 3) nem csak emberi mivoltunk korcsosul, hanem a környezetünkben lévő dolgok
is. A Mózes Harmadik Könyvének leírása világunk megromlott állapotáról
meglehetősen nyomasztó képet fest. Ugyanakkor reménnyel teli az a tény, hogy
Isten ragaszkodik hozzá, hogy a romlástól egészen távoltartsa magát: ez
bizonyítja, hogy a fizikai romlás nem volt benne Isten eredeti tervében, és
éppen ezért nem állandó.
Akit tisztátalannak
nyilvánított bőrbetegség súlytott elkülönítették, hogy másokat ne fertőzzőn
meg. Ez volt az elsődleges intézkedés annk érdekében, hogy megelőzzék a
rituális tisztátalanság terjedését, amely befolyással lett volna Isten
Szentélyére, és a vele kapcsolatos szent dolgokra. Több helyen is olvashatjuk a
Bibliában, hogy Isten bűntetésképpen „leprával” sújtott némelyeket, akik súlyos
bűnt követtek el (4 Mózes 12; 2 Királyok 5; 2 Krónikák 26), de semmi efféle
utalást nem találunk a Mózes Harmadik Könyve 13. fejezetében. Csak azért mert
valaki fizikai szenvedésen megy keresztül, még nem bizonyíték arra, hogy Isten bűntetné
őt. (vö. Jn 9:1-3).
Roy Gane
Andrews University
Fordította:
Liebhardt László
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése