2012. július 17., kedd

Mai szakasz: 3 Mózes 2


Leviticus 2

Mózes Harmadik könyve utasításokat tartalmaz az öt alapvető áldozati formára vonatkozóan. Ezek az égő-, az étel-, a béke-, a bűnért való, és a vétekért való áldozatok. Ezeknek a különböző névvel illetett áldozatok némelyikének a húsából ehetett a pap (csak az égő áldozat volt ezalól kivétel), az áldozathozó (egyedül a békeáldozat húsából ehetett az, aki az áldozatot hozta), valamint némelyik áldozatfajta esetben vérrel kente meg az oltárt a pap (általában az oltár oldalát, de bűnért való áldozat esetében az oltár szarvát). Miért ez a sokféleség? Önmagában egyetlen állatádozati fajta sem  jelképezhette Kriszus áldozatának gazdagságát. Például, Jézus teljes egészében megemésztődött, majd új testben felszállt a földről (égőáldozat), ugyanakkor mi lelkiképpen részsülhetünk Belőle (békeáldozat). Hogyan is ehetne valaki szószerinti értelemben abból, ami teljesen elégett?

Miért van az ételáldozat (amit tűznél pergelt kalászból, és zsenge gabona-darából hoztak - 3 Mózes 2:14) az állatáldozatok között felsorolva? Gabona ételek és italok gyakran hússal együtt alkottak étel ajándékot, ill. ételáldozatot (1 Mózes 18:6-8, 4 Mózes 15. fejezet). A gabona Krisztust jelképezhette, mint az "élet kenyerét" (Jn 6:35; Mt 26:26). Mózes Harmadik Könyve második fejezetében az étel áldozat - hús és vér nélkül - szintén egy áldozati forma, amely Isten Mennyei Birodalma alá rendel valamit az Ő használatára. Ez az Ószövetségi háttere annak, hogy Pál arra ösztönzi a keresztyéneket, hogy "szánják oda testeiket élő, szent és Istennek kedves áldozatul". Ez az az áldozat, ami igazi értelmet ad istentiszteletünknek. Nem kell meghalnunk annak érdekében, hogy áldozatunk teljesen odaszentelt legyen. Élő, szent és Istennek kedves áldozattá lehetünk azáltal, ha átadjuk életünket Istennek, az Ő szolgálatára.

Roy Gane
Andrews University

Fordította: Liebhardt László

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése