2012. július 19., csütörtök

Mai szakasz: 3 Mózes 4


3 Mózes 4. fejezet

A Mózes Harmadik Könyve első három fejezetében található áldozatok önkéntesek voltak, viszont a bűnért és a vétekért való áldozat (3 Mózes 4-5) kötelező volt, mert az emberi esendőség negatívan hatott volna a Szentélyre ill. a vele kapcsolatos szent dolgokra. Így a bűnért és a vétekért való áldozatok arra szolgáltak, hogy fenntartható maradhasson Isten jelenléte népe között. Az égőáldozat volt az alapvető engesztelő áldozat (Job 42:8; 3 Mózes 1:4), de a bűnért és a vétekért való áldozatok keretében foglalkoztak a különféle konkrét esetekkel. A bűnért való áldozat, helyesebben mondva a „tisztulási áldozat”, megtisztította az áldozat bemutatóját a kisebb (általában nem szádékos) bűnöktől, valamint a rituális fizikai jellegű tisztátalanságoktól (3 Mózes 12, 14 és 15 fejezetei). A fizikai tisztátalanság nem volt bűnös cselekedet, hanem a bűnös ember erkölcsi állapotát ábrázolta..

Egészen különleges volt, hogy a bűnért való áldozatban megkenték vérrel az oltár szarvát, ami mind a füstölő oltár (a füstölő oltár szarvát kenték meg, amikor a főpap, vagy az egész nép bűnt követett el), mind pedig a külső oltár (minden más esetben a külső oltár szarvát kenték meg vérrel) legmagasabb pontja volt. Ez mutatta be a vér fontosságát, amely az áldozó életét váltotta meg a haláltól, mint helyettes áldozat (3 Mózes 17:11) és mutatott előre Krisztusra, aki eljött hogy megváltson, “a kiben van a mi váltságunk az Ő vére által (Eféz 1:7), adta “az Ő életét váltságul sokakért (Mt 20:28). Krisztus nem csupán megbocsátja bűnös cselekedeteinket, hanem helyre is állítja a bűn által megrontott erkölcsi mivoltunkat (vö. Zsolt 103:2-3), így örömteli örökéletben lehet részünk (Rm 6:23).


Roy Gane
Andrews University

Fordította: Liebhardt László

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése