Ez a fejezet
ugyanarra a témára épül, amiről az előző részben is olvashattunk. Ez a
gondolatkör a háború sújtotta, és a megszálló nemzetek által kifosztott föld
helyreállítása (4., 11., és 18. vers). Ismét találkozunk a szövetség
témakörével. Szemléletes képet találunk itt a babiloni fogságba vezető hosszú
és fáradságos gyalogútról, amelyen a fiatalok és a többi fogoly elhaladt Ráma
mellett. De a reménység üzenete is megjelenik, amely a jövőbeni jólétre utal,
olyan bizonyossággal, hogy az Úr ezt mondja: „kiszabadítom őket a fogságból” (23. vers).
A helyreállítás nem
csupán egy esély, hanem bizonyosság. Ilyenek az Úr tervei. Amikor Jézus Máté
24-ben eljövetelének jeleiről beszél, a közelgő nyár hasonlatát használja.
Krisztus eljövetele olyan biztos, mint ahogy az évszakok váltják egymást a
maguk idejében.
Akiket Isten ebben a
fejezetben megszólít, komoly válsághelyzetben vannak. Megtörték a szövetség
feltételeit, amelyeket Isten szabott meg, így hát az Úr megengedte a
babiloniaknak, hogy megszállják Izráel földjét. Most pedig meg akarja
gyógyítani őket, és haza hozni a népet. Ugyanakkor meg akarja újítani a
szövetséget is. Az egész Ószövetségben először olvashatjuk itt Isten egyszerű
és egyértelmű ígéretét: „Nézzétek! Eljön az idő, amikor új szövetséget kötök
Izráel és Júda népével - én, az Úr mondom ezt! Őseikkel is szövetséget kötöttem
régen, amikor kézen fogva kivezettem őket Egyiptom földjéről, de ők azt a régi
szövetséget megtörték, bár én hűséges maradtam népemhez, mint férj a
feleségéhez. Az új nem olyan lesz, mint a régi - én, az Úr mondom ezt! Abban az
időben ilyen szövetséget kötök Izráel egész népével: törvényemet a belsejükbe
helyezem, a szívükbe írom be. Akkor Istenükké leszek, ők pedig népemmé lesznek”
(31-33 vers – ERV-HU).
Isten nem tett semmit a törvénnyel, nem mozdította el, hanem ígéretet tett, hogy segít Izraelnek, hogy teljes egészében magáévá tegye a törvényt, hogy életük minden egyes területének részévé válhasson. Isten megígérte: „… megbocsátom vétkeiket, és bűneikről többé meg nem emlékezem” (34. vers).
A föld
helyreállítása, az ellenség megbüntetése, a nép hazahozatala mind értelmetlen
önmagában, a szövetség megújítása nélkül. A külső reformáció önmagában értelmetlen,
ha az nem az Istennel való kapcsolat helyreállításával és a jellem
átalakulásával párosul.
az E.G. White Kutatóintézet Igazgatója
Helderberg College, Dél-Afrika
Fordította: Liebhardt László
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése