A káldeusok Nákhor, Ábrahám testvérének
leszármazottai, aki a káldeusok földjén először Ur városában lakott. Később a
káldeusok délebbre vonultak, meghódították Babilon városát, és kinevezték
fővárosuknak. Ezért ebben a fejezetben azt a helyet és a környező területeket,
ahol a káldeusok laktak Bablióniában Káldeának nevezi az író (24. vers).
Jeremiás azt mondja: „Ne kíméljétek ifjait, irtsátok ki egész seregét!” (3. vers – új
prot. ford.) Círusz meghódította Babilont, és megölte Belsazár királyt, de nem
pusztította el a várost és nem ölette meg a védőit. Isten
próféciája mindig feltételes. Ha a babiloni sereg ellenállt volna, és nem adta
volna meg magát a médeknek, akkor Círusz valószínűleg lemészároltatta volna a
babiloni katonákat. Babilon városa fennmaradt egészen Szeleukosz Nicator
idejéig. Miután megépítette Szeleukeia városát Babilon mellett, az emberek
átköltöztek Babilonból, és a város olyan pusztasággá változott, amilyennek
Jeremiás megjósolta (26, 29. vers).
A Babiloni Birodalom isteni büntetésének
egyik oka Júda népének és Jeruzsálemnek az állandó és felesleges zaklatása volt
(35. vers). A másik ok az Izrael Szentje ellen elkövetett sok-sok vétek (5.
vers). A babilóniai katonák, akik nyilvánvalóan nem voltak papok, bementek a
szentélybe is Isten jeruzsálemi templomába, és sok edényt elvittek magukkal.
Isten felhasználta a médek királyát, hogy a
babiloniak ellen harcoljon (11. vers). Ez az üzenet Ézsaiás 13:7-nek az
ismétlése. Isten megengedte Babilonnak, hogy megbüntesse Júdát, de Babilonnak
nem kellett volna kegyetlenséget elkövetnie Júda ellen, mert azt Isten sem
bocsájthatta meg (50:20). Elnyomták Júda népét, és nem engedték visszamenni
őket a földjükre 70 évig (Jer 50:33).
Az 59-64. versekben egy hosszú próféciát
olvashatunk Babilon ellen. Sedékiás király uralkodásának negyedik évében
Jeremiás Babilon elleni próféciájának tekercsét rábízta
Serájára, a szállásmesterére, és megkérte, hogy olvassa fel az embereknek
Babilonban, majd kössön rá egy követ, és dobja az Eufrátesz folyóba. Ez azt
jelképezte, hogy „Így süllyed el Babilon,
és nem kel fel többé” (64. vers – új prot. ford.)
Viszont még Babilon esetében is késett a pusztulás
a megjövendölt időponthoz képest, mivel a figyelmeztetés feltételes volt.
Hasonlóképpen Isten is kegyelmes hozzánk, és várja a bűnbánatunkat, hogy
megmenthessen bűnös állapotunkból.
Yoshitaka Kobayashi,
Ph.D.,
Japán
Fordította: Rajki
Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése