„… a rablottat hozzátok, meg a sántát és
betegest; ételáldozatot is hoztok, [de] hát kedves-é az a ti kezetekbõl? azt
mondja az Úr”
(Mal 1:13).
Egyszer arra kértek, hogy adjak tanácsot egy
18 éves diákokból álló csoportnak. Elmondtam a fiataloknak, hogy 18 évesen
valószínűleg sok ilyen és hasonló tanácsot kapnak: „Kövesd a szívedet! Áldozz
fel mindent álmaidért! Soha, soha, soha ne add fel!” És akkor nem a szokásos
módon folytattam: „Az én tanácsom viszont” – néztem a szemükbe – „az, hogy
adjátok fel az álmaitokat!” Csak néztek rám kerek szemekkel.
Elismertem, hogy a tanácsom kissé szokatlan. Ám
amikor azt mondom, hogy adjátok fel álmaitokat – magyaráztam a diákoknak – nem
arra gondolok, hogy ne legyenek álmok és vágyak a szívetekben. Kell, hogy
legyenek, és meg is kell dolgozni keményen értük.
Mindazonáltal, óvatosnak kell lennünk, nehogy
túl szorosan kapaszkodjunk saját terveinkbe és álmainkba, mert akkor azok
kezdenek majd uralkodni rajtunk, és bálványunkká lehetnek.
Arra kértem a diákokat, hogy amikor
hazamennek, olvassák el Malakiás 1. fejezetét. Ez az egész rész arról szól,
hogy adjuk fel, amihez a leginkább ragaszkodunk. A zsidók Jeruzsálemben a
legszebb és legegészségesebb állataikat kellett volna, hogy áldozatul vigyék,
ehelyett a leghitványabbat vitték.
Isten azt mondta nekik: „Hogyha vakot hoztok
áldozatul: Nem bűn-é az? vagy ha sántát hoztok és bénát: nem bűn-é az? Vidd csak
azt a te fejedelmednek: vajon kedvvel fogad-é, avagy reád tekint-é? azt mondja
a Seregeknek Ura” (Mal 1:8).
Miért számított az Istennek, hogy milyen
állatot visznek az emberek áldozatul? Azért, mert azzal, hogy a legjobbat
vitték, kifejezték, hogy a leginkább Benne bíznak. Az áldozat – meghatározás
szerint – azt jelenti, hogy valamit elveszítünk. Isten arra kér, hogy attól
szabaduljunk meg, amihez a legerősebben ragaszkodunk – ez a hibátlan áldozat.
Itt jön a dolog érdekes része: Amikor az állatáldozatot megfőzték a tűz fölött,
annak egy része általában a papot illette, hogy ő fogyassza el. De az áldozatot
vivő személy is részesült belőle, ő is evett belőle. Lelki értelemben tehát, ha
áldozatod tiszta, akkor a hasznod belőle szintén tiszta. Ha áldozatod hibás, selejtes,
akkor a te részed is hitvány lesz.
Istenbe vetni bizalmunkat, és feladni
bizonyos dolgokat, legtöbbször áldozatnak tűnik. Azt jelenti, hogy elengedjük
azt, ami a legtöbbet jelenti nekünk, és az oltárra tesszük, hogy Isten tüze
megtisztítsa azt.
Andy Nash
a Southern Adventist
University professzora
a Tabgha körutak Izraelbe iroda igazgatója
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése