Zakariás 9. fejezetét talán négy részre
oszthatjuk: 1) ítélet a népek felett (9:1-8); 2) a Messiás első eljövetele
(9-12); 3) a messiás második eljövetele (13-15); és a megváltottak boldog
állapota (16-17).
Az első részben a próféta Isten figyelmeztető
üzenetét közvetíti a nemzeteknek. Felsorolja a városokat, például Damaszkuszt,
Tíruszt, Sidónt,
melyek a világ népeit képviselték. Arannyal és ezüsttel gazdagítják magukat, de
az Úr tűzzel pusztítja el őket.
A népek feletti ítélet közben ott lesz a maradéka
is azoknak az embereknek, akik az Úrhoz fordulnak, és olyanok lesznek, mint
Júda és Jeruzsálem. Milyen csodálatos! Itt bepillantást nyerhetünk Isten
gondolataiba, aki szeretné, hogy minden nemzet Hozzá forduljon. Az ígérete,
miszerint az elnyomók sohasem fogják eltaposni a megváltottakat, bátorító
számunkra (8. vers).
A második részben, a kilencedik verset Máté
és János is idézte, ahogyan leírták a Messiás diadalmas bevonulását
Jeruzsálembe. Képzeljük el Jézust szamárháton ülni, ahogyan megérkezik Jeruzsálembe! Képzeljük
hozzá, hogy néhány nap múlva megfeszítik! A húsvét előtt a tavaszi szellő
lágyan fúj a sokaság között, akik pálmalevelekkel integetnek és Hozsánnát
kiáltanak. Ő a királyok Királya, de nem lovon vagy szekéren érkezik, mint egy
királyi személy, hanem szamárháton, ami Izrael királyainak szimbóluma.
A következőkben Zakariás úgy fogalmaz, hogy
Isten a kiszáradt kútból ment ki minket (11. vers). Ez az a kút, az a mélység,
ahova Sátán lesz bezárva a millennium alatt (Jel 20:3). Az Úr megszabadít
minket Sátán szorításából a vérrel kötött szövetségén keresztül. A „remény
foglyai” (12. vers) Izrael lelki embereire utal, akik a mennyei Jeruzsálem felé
fordulnak és nem csak a fogságból visszatérve a földi Jeruzsálemhez.
Néhány zsidó kommentátort megzavart, hogy a
Biblia kétféle messiásképet ad. Dániel 7-ben a Messiás felhőkből ereszkedik
alá. Zakariás 9-ben szamárháton, alázattal érkezik. Ezért így magyarázták: ha
Izrael méltó rá, akkor a Messiás felhőkben fog leszállni az égből, de ha Izrael
nem méltó, akkor alázattal érkezik (lásd: Zsidó Talmud Szanh 98a). Azonban aki
hisz Jézusban, megérti, hogy mindez az első és a második eljövetelről szól (Mt 24:30).
Zakariás utolsó részében a 13-15. versek a
Messiás második eljöveteléről szólnak. Az Úr megjelenik, megfújja a trombitát,
és forgószél támad. Felkarolja a népét, és megvédi őket. Ezen a napon a népe
békét és nyugalmat lel mellette, mint nyája az Ő jelenlétében. Mint ékkövek
fogunk ragyogni koronáján! Semmi sem nagyobb az Ő jóságánál!
Célunk, hogy teljesen Isten felé forduljunk.
Eljön, és beteljesíti az ígéretét, pontosan úgy, ahogyan beteljesítette az első
eljövetelekor, tehát a második eljövetelekor az uralma kiterjed tengertől
tengerig, a föld végső határáig (10 vers). Uralma kiterjed az egész
univerzumra, ahol többé nem lesz bűn. Ámen.
Sook-Young Kim
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Fordította: Rajki Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése