Amikor Isten Önmagát Ábrahám, Izsák és Jákob Isteneként
nyilatkoztatja ki (2Móz 3:6; Mt. 22:32; ApCsel 3:13), a küzdő emberek és a
nehézségekben lévő családok Isteneként mutatkozik be, akiket kegyelem által
megment és meggyógyít. Mózes első könyvének története egy hosszú családi
történet, amely különösen Izrael népének első négy generációjára összpontosít,
és azokra az emberekre, akik e nemzedékek vezető személyiségei voltak. Ezek az
emberek: Ábrahám és Sára; Izsák és Rebeka, Jákob, Rákhel és Lea; valamint József
és Aszenáth. Ezeket az embereket gyakran biblia hősöknek és a hit óriásainak
gondoljuk. A Zsidókhoz írt levél 11. fejezetében található rövid összefoglaló
történetüket valóban a hit példájaként mutatja be, azonban – hozzánk hasonlóan
– életüket mélyen megsebezték saját bűneik, és mások ellenük elkövetett bűnei.
Isten családjának Mózes első könyvében leírt története egy olyan családot mutat
be, amelyet részegség, csalás, gyilkosság, paráznaság, vérfertőzés, gyávaság,
irigység, gyűlölet, árulás, házastársak közötti megvetés és Isten iránti nyílt
hitetlenség fémjeleznek. Ez valóban küzdő emberek és nehézségben levő családok
története, azonban Isten története is, aki küzdő embereket és nehézségekben
levő családokat ment meg és gyógyít meg. Ábrahám, Izsák és Jákob Istenének
története.
A mai fejezetben Izsák megismétli apja bűnét, a gyávaság és
csalás bűnét. A férjeknek Jézus bátor és önfeláldozó szeretetével kell
szeretniük feleségüket (Ef 5:25), azonban Ábrahám kétszer, Izsák pedig egyszer
hazudik feleségével kapcsolatosan, amivel hatalmas veszélynek teszik ki őket
csak azért, hogy ők kényelemben és biztonságban maradjanak. Az egyik egyedi
családi bűn, amely nemzetségről nemzetségre szállt Ábrahám családjában, a
csalás alkalmazása volt önvédelmük érdekében. József (1Móz 45) szakít ezzel a
romboló családi szokással. Később Jézus – akinek előképe József –, végleg megtöri
ezt a láncot az emberiség családjában.
Örömünkre ez a fejezet Izsák több jó tulajdonságát is bemutatja.
Úgy látjuk Izsákot, mint aki békét teremt és igazán imádja Istent. A történet
vége visszavisz bennünket Jákob és Ézsau történetének vonalához azzal, hogy
bemutatja: Ézsau nem követi Isten útját, mivel hitteus nőket vesz feleségül.
Douglas Tilstra
Southern Adventist University
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése