A történet következő jelenetében Józsefet a börtönben látjuk.
A tény, hogy Potifár bebörtönzi Józsefet, és nem végezteti ki, azt jelzi, hogy ura
hitt József ártatlanságában. Potifár talán bizonyos fokig félt felsége
hatalmától, és nem merte felmenteni Józsefet, de nem ölette meg, ahogy
elvárható egy ilyen vád esetén. Van egy másik téma is, amely folytatódik, annak
ellenére, hogy eddig a pontig keveset foglalkoztam vele, éspedig az, hogy itt
Egyiptomban, amibe József belekezd, azt Isten megáldja, és ezáltal olyan
vezetői szerephez jut, amilyenben most látjuk. A 39. fejezet azzal fejeződött
be, hogy József a börtön felügyelője, ahol a börtönőr pontosan úgy bízik benne,
mint korábban Potifár. Valami volt József jellemében, ami kiváló képességeivel
kombinálva, kiváltotta a börtönőr elismerését.
Két politikai gyanúsítottat bíztak József felügyeletére.
Jelleme még ebben az élethelyzetben is arra készteti a hivatalnokokat, hogy
bízzanak benne. Ahelyett, hogy támogatta volna őket jogtalan bebörtönzésük
miatti önsajnálatukban, odafigyel arra, hogy ápolja érzelmi egészségüket. Miután
mindketten álmot láttak, észreveszi zaklatottságukat, és érdeklődést tanúsít
irántuk. Meghallgatja imájukat, és felkészül az értelmezésre. Az egyik álmot
könnyű volt magyarázni, mert jó hírt tartalmazott: „kiszabadulsz és visszakapod
munkádat.” A jó hírt könnyű átadni. Kivéve egy eshetőséget.
Ha József értelmezése nem válik be, jó hírneve csorbát
szenvedhet, és elveszítheti pozícióját még itt a börtönben is, és talán ki is
végezhetik. József nyíltan megmondja az igazat, legyen szó akár jó, akár rossz
hírről. Józsefet az igazság érdekli, és nem a róla alkotott kép. Nem próbálta
meg manipulálni az üzenetet azért, hogy előnyért udvaroljon. Amikor lehetőséget
látott arra, hogy jóvá tegyék igazságtalan bebörtönzését, ez egy alkalmi kérés
volt, nem egy mindent uraló tényező döntésében, hogy őszinte és egyenes üzenetet
közvetítsen. Úgy tűnik, József felülmúlja Júdát abban, hogy nem akarja megvédeni
a róla alkotott képet azzal a kísértéssel, hogy rombolja erkölcsi tisztaságát. József
ezen a területen is ellentéte a fondorkodó, taktikázó Júdának, akiről a 38.
fejezet ír. Járjunk el mi is olyan becsületesen mások irányában, mint József!
Stephen
Bauer, Ph.D.
Southern
Adventist University
Collegedale, TN
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése