Az élet egyik legnagyobb kihívása, hogy felismerjük Isten
munkálkodását az élet megszokott körülményei közepette és úgy döntsünk, hogy
megbízunk benne, és együttműködünk vele ahelyett, hogy ellene dolgoznánk.
Gyakran saját elégedetlenségünk és türelmetlenségünk megvakít bennünket, hogy
ne lássuk Istent életünk megszokott körülményeiben. A tizenkét pátriárka
megszületésének története ilyen történet. Rákhel és Lea két nagyon boldogtalan
asszony. Mindkettő iszonyúan vágyik arra, ami a másiknak van. Rákhel arra
vágyik, hogy gyerekeket szüljön, mint Lea. Lea Jákób szerelmére vágyik, amit viszont
csak Rákhel kap meg. Kölcsönös nyomorúságuk bezárja őket a hatalomért és az
elismerésért vívott küzdelem börtönébe. És úgy tűnik, bezárja őket az Istentől,
férjüktől és a többi családtagjuktól való elkülönülés börtönébe is. Éppen úgy,
ahogy Ádám és Éva Istentől való elidegenedésének azonnali következményei lettek
saját házasságukra nézve, ugyanúgy Rákhel és Lea irigységének és hatalmi
harcának bűne is azonnali gyümölcsöket hozott családjukban. Ezek a
következmények messze hatóak voltak. Ennek a küzdelemnek a következménye a
József elleni gyilkos összeesküvés, és a tizenkét nemzetség között később
bekövetkező harcok sorozata. Ez a történet Isten népének a története. Úgy
születtünk bele az emberiség családjába, és úgy neveltettünk, hogy egy erő
elszakít bennünket a szerető kapcsolatoktól, és belesodor a hatalom és a
felsőbbség megszerzésének vágyába.
A jó hír az, hogy Isten nem felejt ott bennünket életünk
zűrzavarában. Ebben a történetben (22-24. vers) Isten megemlékezik Rákhel
szenvedéseiről, akcióba lép érte, és megengedi, hogy egy fiat szüljön, akit
Józsefnek nevez el. Ahogy Isten korábban meglátogatta Jákóbot a létráról szóló
álomban, hogy összekössön egy kivetettet önmagával, úgy jön el most a megvetett
Rákhelhez, aki valószínűleg vajmi keveset sejtett meg abból, ahogyan fia - Jézus
prófétai előképe - megmenti és egyesíti majd a családot.
Jákób teljesen passzívnak tűnik a Rákhel és Lea közötti
küzdelemben, de nem úgy a Lábánnal való magatartásában. Ez a fejezet és a
következő feltárja előttünk azt, hogy Jákób egyre inkább képes Istenre hallgatni,
és az ő irányítása szerint cselekedni, mintsem ellene. Még nem tanulta
meg az Istenben való teljes bizalmat, de ebbe az irányba halad.
Douglas Tilstra
Southern Adventist University
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése