„És hogy a kijelentések nagysága miatt el ne bizakodjam, tövis
adatott nékem a testembe, a Sátán angyala, hogy gyötörjön engem, hogy felettébb
el ne bizakodjam. Ezért háromszor könyörögtem az Úrnak, hogy távozzék el ez
tőlem; És ezt mondá nékem: Elég néked az én kegyelmem; mert az én erőm
erőtlenség által végeztetik el. Nagy örömest dicsekszem azért az én
erőtelenségeimmel, hogy a Krisztus ereje lakozzék én bennem. Annakokáért
gyönyörködöm az erőtlenségekben, bántalmazásokban, nyomorúságokban,
üldözésekben és szorongattatásokban Krisztusért; mert amikor erőtelen vagyok,
akkor vagyok erős” (2Kor 12:7-10).
Miután Isten megküzdött Jákóbbal a Jabbok patakjánál, egy új
nevet adott neki és egy tövist a testébe. Jákób egy olyan fogyatékossággal
vonszolja el magát az Istennel való találkozás helyszínéről, amely emlékeztetni
fogja őt arra, hogy élete hátralévő részében Izraelként éljen (aki megküzdött
Istennel) és ne Jákóbként (csaló). Jákóbnak szüksége lesz erre az emlékezetőre.
Az elkövetkező négy vagy öt évtized sokkal nagyobb kihívásokat tartogat
számára, mint az elmúlt kettő. Úgy, ahogy Pálnak szüksége volt a saját
"tövisére", hogy emlékeztesse arra, hogy bízzon Istenben, úgy
Jákóbnak is szüksége lesz a magáéra.
A Jabbok révénél szerzett tapasztalat nem törölte ki Jákób
minden régi hajlamát. Úgy ahogyan mi is új irányba indulunk el keresztségünkkor
vagy házasságkötésünkkor tett fogadalmunkkal, és aztán egész életünkön át
tanuljuk, hogy hogyan kell megvalósítani ezeket a fogadalmakat, úgy Jákóbnak is
egy egész élet állt rendelkezésére, hogy megélje az Istennel szerzett névváltoztató
tapasztalat újdonságát. A jelenlegi és a következő fejezet ennek a folyamatnak
a hullámhegyeiről és hullámvölgyeiről számol be.
Mint új ember, megalázza magát Ézsau előtt (3. vers), visszaadja
azt, amit húsz évvel korábban ellopott (8-11. vers); beszámol az Istennel való
harcáról (10. vers); gyöngéd odafigyelést tanúsít családja irányába, és
védelmezi azt (13-14 versek); felállít egy oltárt, és Istent a saját Isteneként
megvallja: „Isten, Izráel Istene" (20. vers). Azonban idős korában újra
előbukkannak a régen beidegződött minták. Személyválogatást tanúsít családjában
(1-2 versek), ajándékokat ad Ézsaunak, de nem vallja meg az ellene elkövetett
bűnét (8-11 versek), megígéri Ézsaunak, hogy találkoznak Szeirben, de ő az
ellenkező irányba indul Sekhem felé (14, 18-19 vers). A régen beidegződött
minták nehezen halnak meg. Jákóbnak szüksége van Isten megnyomorító ajándékára,
a tövisre, hogy emlékezzen arra, hogy Istenben bízzon. A következő tragikus
történet a 34. fejezetben jelzi azt, hogy Jákób megfeledkezik fogyatékáról és ezért
drágán megfizet.
Douglas Tilstra
Southern Adventist University
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése