Ez
a fejezet egy másik csábítási történetre összpontosít, ami sok szempontból
hasonlít a 38. fejezetben leírt eseménysorhoz. Ebben a fejezetben Onán
szexuálisan kihasználja Támárt, miközben elkerüli a teljes felelősséget; és
ezzel bemutatja azt a fajta szexualitást, amelynek elsődleges célja a személyes
élvezet és a szexuális fogyasztás. Hogy Júda egy prostituált szolgáltatásait igénybe
veszi, csak erősíti ennek a fejezetnek a hangnemét. Úgy tűnik, hogy Potifár
felesége is így tekint a szexualitásra. „Szemet
vet” Józsefre, mivel „szép termete és
szép arca volt” (6-7 versek), A „szemet
vet" kifejezés közvetlenül utal arra, hogy az asszony nyíltan igényli
a szórakoztatást nyújtó szexet Józseftől. Ő egy idősebb nő, akiben emésztő vágy
ébred egy fiatal férfi iránt. Arra vágyik, hogy József kielégítse vágyait, mint
Júda és Onán Támárral. De miközben Potifár felesége, Júda és Onán a
szexualitást a szórakoztatás oldaláról közelítik meg, Támár teljesen különbözik
tőlük. Ő egy gyermeket akart, egy örököst és nem élvezetet. Ám a kizárólag
gyermeknemzési célból történő szex egy egyedülálló asszony részéről, a megfelelő
és mély, intim emberi kapcsolat kialakítása és fenntartása nélkül, amely csak a
házasság keretén belül képzelhető el, szintén erkölcsi hiányosság.
József
– Potifár feleségének adott – válasza véleményem szerint Mózes öt könyvének, és
valószínűleg az egész Szentírás szexuál-teológiájának csúcspontja. A 8. versben
azt olvassuk, hogy az asszony naponta gyötörte csábító szavaival és
gesztusaival Józsefet. Bizonyára ez az egyik legkorábbi feljegyzett szexuális
zaklatás a történelemben. József erkölcsi érvelése meghökkentő. A 8-9.
versekben azzal érvel, hogy Potifár teljesen megbízik benne. Semmit sem tartott
vissza Józseftől, és feladatkörét tekintve ő maga sem volt nagyobb Józsefnél az
udvartartásban. Úgy építi fel érvelését, hogy arra az erkölcsi kötelességre
utal, miszerint nem élhet vissza Potifár bizalmával. Így, amikor a döntő érvhez
ér, már várjuk tőle, hogy azt mondja: „Hogyan követhetném el ezt a nagy
gonoszságot, és vétkezhetnék Potifár ellen?!" És ez kiváló erkölcsi
érvelés lehetett volna. József azonban hirtelen gondolati síkot vált: Potifár
helyett Istent említi. Milyen szempontból mondhatta, hogy ez Isten elleni bűn
lenne?
A
9. versben József úgy érvel, hogy Potifár és ő egyenlők az udvarban, kivéve EGY
dolgot: Potifár lefekszik feleségével, de József nem. Ez az egy dolog
különbözteti meg Potifárt Józseftől. József elismeri, hogy ez Isten igazi
ideálja a szexualitással kapcsolatosan. Az élvezet és a gyermek nem az
elsődleges céljai a szexualitásnak. Ezek örömteli ráadások. A szexualitás
célja, hogy kifejezze és megőrizze a férj és feleség közötti kizárólagos
intimitást. Ha József engedne Potifárné nyomulásának, az nemcsak Potifárnak
József (és felesége) iránti bizalmával való visszaélés lenne, hanem aláaknázná
a szexualitás Isten által elrendelt, férj és feleség közötti kizárólagos
jellegét. Hiszem azt, hogy a házassági kapcsolat intimitásának ez a teológiája
vezeti oda Pál apostolt, hogy kijelentse: a férj és feleség éljen rendszeres
szexuális életet egymással, hogy elkerüljék a kísértést, és ne essenek bele a
szexuális erkölcstelenség bűnébe (1Kor 7:2-5). Így József erkölcsileg magasabb
rendűnek bizonyul Júdánál, amikor mindketten ugyanazzal a kísértéssel néznek
szembe. Az üzenet még hangsúlyosabb, ha átgondoljuk azt, hogy Júda semmit sem
veszítene, ha erkölcsös lenne; a rabszolga Józsefnek viszont semmi esélye sincs
a győzelemre, ha erkölcsösen viselkedik. És valóban úgy tűnik, hogy veszít,
amikor hamisan megvádolják azzal a bűnnel, amely ellen olyan ékesszólóan érvel.
Stephen Bauer, Ph.D.
Southern Adventist University
Collegedale, TN
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése