1
Mózes 37 egy hosszabb történet kezdete, amelynek fókuszában József személye áll.
Nagyon hamar tudomást szerzünk arról, hogy Jákób jobban szerette őt a többi
testvérénél, és ez egy rosszul működő család történetének kellős közepébe röpít
el bennünket. Ez a családi dinamika sokkal bonyolultabb, mint hinnénk: nem csak
egy egyszerű történet arról, hogy egy apa elfogult egyik fiával szemben. Egyes
tudósok rámutatnak arra, hogy Lea első három fia úgy viselkedett, hogy teljesen
alkalmatlanok lettek arra, hogy megkaphassák az elsőszülöttséggel járó
kiváltságokat. Ahogy Absolon megpróbálta Dávidot trónjától megfosztani azzal,
hogy lefeküdt apja ágyasaival, úgy Rúben, Lea elsőszülöttje is lefekszik Jákób
ágyasával, s ezzel nyilvánvalóvá teszi azt, hogy apját meg akarja fosztani törzsi
vezetői tisztétől. Ez a tette kizárta őt abból a körből, hogy apja elismerje
elsőszülöttségi jogát. Lévi és Simeon következtek a sorban, de alattomos
magatartásuk Sekhem népe iránt nagy bánatot okozott Jákóbnak, és emiatt ők is
az elsőszülöttségi jogból kiselejtezettek listájára kerültek. Így a negyedik
fiú, Júda következne a sorban, de Jákób megváltoztatja a vonalat, és a második,
kedvelt feleségének elsőszülött fiát, Józsefet teszi meg az elsőszülöttség
nyilvánvaló várományosának. Jákób ezt a döntést egy különleges köntössel akarta
jelezni, és azzal, hogy Józsefet otthon tartotta, míg a többieket kiküldte a
mezőre juhokat legeltetni. A 37. fejezetben bemutatott közösség rossz
működésének ez a nyílt kivételezés az alapja.
József
– a nyilvánvaló kedvenc –, szintén rossz ítélőképességéről tesz bizonyságot,
amikor testvéreiről fecseg, hogy még jobban megkedveltesse magát az apjával.
Álmaival is hencegett testvéreinek és szüleinek ahelyett, hogy négy szem közt
kért volna tanácsot édesapjától, hogy miként kezelje bölcsen ezt az üzenetet.
József tettei irritálták a testvéreit és szüleit, és tovább izzították az amúgy
is rossz helyzetet. Mi is lehetünk olyan ellenszenvesek, mint József, amikor
kijelentjük magunkról, hogy Jelenések 12 maradéka vagyunk, miközben Józsefhez
hasonlóan, ostoba módon kérkedünk vélt kivételezett helyzetünkkel, miközben
elidegenedünk azoktól, akik nem hozzánk hasonlóan hisznek.
Amikor
József lement megkeresni testvéreit, hirtelen és egyszerre mutatkozott meg a család
rossz működésének minden keserű gyümölcse. A testvérek összeesküdtek, hogy
megölik Józsefet. Rúben, aki lehetőséget látott arra, hogy visszaszerezze apja
kegyeit, megpróbálta más mederbe terelni az eseményeket, hogy megmenthesse
Józsefet, és élve tudja átadni őt Jákóbnak. Júda ravaszul észrevette a cselt.
Azzal, hogy megegyezett a testvérekkel József eladásáról, Júda bebiztosította
magát, hogy mindenki hallgatni fog. Ezzel meghiúsította Rúben esélyét az
apjával való megbékélésre, Józsefet pedig eltette az útból azzal a
megfontolással, hogy így ő lesz az elsőszülöttségi jog várományosa. Júda így
vezetőként és a testvérek szószólójaként emelkedik ki a történetben, így gonosz
vetélytársa lesz Józsefnek, a leendő hősnek. Júda alakja az olyan fajta hatalom
dinamikáját jelképezi, amely hatalmát arra használja fel, hogy mindenek felett biztosítsa
önös érdekeit, ahelyett, hogy önzetlenül védelmezné a többség javát. A mai
vezetők tartsák szem előtt, mekkora károkat okozhatnak családoknak és
gyülekezeteknek azzal, ha hatalmukat felhasználva saját érdekeik után futnak.
Stephen Bauer, Ph.D.
Southern Adventist University
Collegedale,
TN
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése