Mózes
első könyvének 38. fejezete szokatlan fejezet a Bibliában. Körülfogja a 37.
fejezet utolsó versének bejelentése, hogy a midiániták eladták Józsefet
rabszolgaként Potifárnak, és ugyanez a bejelentés a 39. fejezet első versében.
Ha kitörölnénk a 38. fejezetet a kéziratból, kevesen vennék észre – ha
egyáltalán valaki észrevenné –, hogy valami hiányzik. Ezt erősíti az a tény is,
hogy Józsefet meg sem említi a 38. fejezet. azonban vitatnám azt, hogy ez a
történet kritikus pont lenne József történetében.
Miközben
a tudósok véleménye megoszlik 1 Mózes 38 célja és értelme felől, számomra úgy
tűnik, hogy 38. fejezet megrajzolja Júda tapasztalatának profilját József korai
börtönévei alatt. Júda elhagyja Jákób családját, és elszegődik egy adullámbeli
emberhez. Miközben a szöveg nem árulja el, hogy miért, a zsidó hagyományban
található egy utalás, amely azt állítja, hogy testvérei zaklatták Júdát apja
József utáni gyásza miatt, és ő elmenekült. Úgy tűnik, hogy Júda – a testvérek
vezetője – elidegenedik tőlük és a patriarkális családtól. Feleségül vesz egy
kánaáni asszonyt, akitől három fia születik. Júda "lemenetelének"
kettős értelme van. Délebbre költözött földrajzilag, de úgy tűnik, erkölcsileg
is lefelé haladt. Az a véleményem, hogy Mózes, József történetének ellentéteként
szúrja be ezt a feljegyzést Júdáról, mégpedig azzal a szándékkal, hogy jobban
bemutassa Júda jellemét József, a hős történetével szemben.
Júda
jellemére abban a történetben derül igazán fény, amely arról szól, miként is
reagál, amikor elveszíti két fiát, akik feleségül veszik Támárt. Odaígéri ugyan
az asszonynak harmadik fiat is, hogy férje lesz, amikor majd felnő, de
nyilvánvaló, hogy nem áll szándékában kockáztatni a harmadik fiát Támár
kedvéért. Júda tehát csaló.
Jelleme
meglátszik Támár kísértésének történetében is. Támár kifundálja, hogyan
szerezzen örököst első férjének. Úgy tűnik, hogy csak egyetlen esélye van, hogy
meglepje Júdát; amely ha meghiúsul, mintegy időzített bombaként fog ketyegni
életútján. Azzal, hogy – Júda feleségének halála után – közönséges
prostituáltnak tetteti magát az út mentén, Támár sejtet valamit Júda
erkölcséről. A férfinak bizonyára bevett szokása volt prostituáltak
szolgáltatásait igénybe venni. Ráadásul úgy viselkedik és úgy beszél vele, mint
egy tapasztalt veterán. Júda szexuális téren erkölcstelen volt.
Az
a lépés, hogy Júda követet küldött maga helyett a prostituálthoz kifizetni a
szolgáltatást, aki elegáns szóval “felavatott paráznának”, vagy “kultikus
paráznának” nevezte az asszonyt, arra volt hivatott, hogy megvédje Júda
hírnevét a nyilvánosság előtt; hiszen ezzel azt sejtette, hogy Júdának
elfogadható indoka volt a parázna nő támogatására. Ráadásul, érvényteleníti a
meg nem valósult fizetséget, miután – mai kifejezéssel élve – ellopta a másik
identitását, mert félt az emberek megvetésétől. Júda olyan, mint egy
távirányító: másokat vesz rá a piszkos munka elvégzésére, hogy saját
“makulátlan” hírnevét megőrizze. Ez tükrözi az előző, 37. fejezetben megismert
módszerét, amikor is eladja Józsefet rabszolgának, mert úgy véli, a
rabszolgasors biztosan kioltja majd öccse életét. Júda nagyon alattomos
politikát folytatott: erkölcstelen tevékenysége közepette kitartóan őrizte jó
hírnevét.
Júda
jellembeli hiányosságait – a csalást, a szexuális erkölcstelenséget, s a jó
hírnév leple alatt elkövetett aljasságokat – az elkövetkező fejezetekben József
fogja diadalmasan felülírni. József ugyanis tündöklő győzelmet arat mindabban,
amiben Júda elbukott, s ennek első példáját a 39. fejezetben fogjuk látni a
párhuzamos “csábító-történetben”.
Stephen Bauer, Ph.D.
Southern Adventist University
Collegedale, TN
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése