Ez az elbeszélés Izrael történelmének
legsötétebb fejezetét mutatja be, amely a Bírák korszakában zajlott. Az izraeliták
által elkövetett összes erkölcsi rémtett közül, amiről ebben a könyvben
olvashatunk, messze ez a legmegdöbbentőbb. E történet és Sodoma romlottságának
története (1Mózes 19) között túl sok a hasonlóság ahhoz, hogy véletlen legyen. Az
író szándékosan tervezte ezt a történetet úgy, hogy összehasonlítsa benne
Izrael erkölcsi romlottságát a sodomabeli emberek romlottságával. A lévita szavai
foglalják össze a történet lényegét: „Nem
történt semmi ilyesmi, nem látott senki ilyet, amióta kijöttek Izráel fiai
Egyiptomból, mind a mai napig” (19:30).
Fontos megjegyezni, hogy az elbeszélő nem alkot
véleményt a szereplők cselekedeteiről. Nem szabad azt feltételeznünk, hogy a lévita
vendéglátója a heteroszexualitást részesítette előnyben a homoszexuális
erőszakkal szemben. Azért tette ezt, mert ezt látta a helyesnek. Hasonlóképpen
nem a vendéglátás hiánya volt itt az igazi probléma, mint ahogy ezt néhány
kommentátor felvetette. Az erőszak, amit ezek a férfiak elkövettek, nem
barátságtalan természetükből eredt, hanem gonosz és perverz szívük sarkallta
erre őket. Az elbeszélő egyértelművé
teszi, hogy itt a bűncselekmény nemi erőszak és gyilkosság,
melyet a gibeai férfiak követtek el.
Ezekben a szörnyű
cselekményekben az az igazán megdöbbentő, hogy elkövetői Izrael fiai voltak.
A nemi erőszak és a gyilkosság nem volt kevésbé gyakori
az ókori Közel-Keleten, mint
manapság. Ám ilyen szörnyűségek az összes nemzet közül a legkevésbé
történhettek volna meg Isten kiválasztott népe között. Az ő erkölcsi mércéjük
még abban a korszakban is jóval magasabb volt a szomszédos népek
„színvonalánál”, amikor „nem volt király
Izraelben”. A lévita ragaszkodott ahhoz, hogy egy izraelita városba
menjenek egy idegen város helyett (19:12), ez is azt mutatja, hogy azt hitte,
az izraeliták a jobb emberek.
Az izraelita társadalom erkölcsi hanyatlása annak
következménye volt, hogy az emberek úgy éltek, mintha nem volna uruk, és Isten
sem volna közöttük – de még a környéken sem. Mi is pontosan így élünk a mai
világban. Az istenfélelem elavult és idegen fogalomnak tűnik a legtöbb ember
számára a mai társadalomban. Jézus követői, Isten kiválasztott népe a kivétel,
ők fénysugarak a sötétben! A legtöbbünk valószínűleg sosem lesz részese olyan
szörnyűségeknek, mint az itt leírt események – hála az Úrnak! Ám amikor önző
módon közelítjük meg a bűnt, a lévita vendéglátójának szerepét játsszuk. Az ír
filozófus, Edmund Burke így fogalmazott: „a gonosz győzelméhez csupán annyi
szükséges, hogy a jó emberek ne tegyenek semmit”. Ha hagyjuk, hogy a megalkuvás
és a kényelem diktáljon akkor, amikor ki kellene állnunk a jóért, számos
lehetőséget fogunk elhalasztani, hogy segítsünk azoknak, akiknek a bűn ártott.
Justo E. Morales
Southern Adventist
University
Fordította: Baksa
Viktória
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése