Egyik fejezet a másik után számol be az izraeliták
nemtörődömségéről és tétlenségéről saját erkölcsi állapotukkal kapcsolatosan.
Józsué halálával és az izraeliták ezt követő hitehagyásával kezdtük ezt a
könyvet. Ettől kezdve az izraeliták nem csupán elnyomásban részesülnek
hűtlenségük miatt, hanem szakadások történnek közöttük, sőt, időnként egymás
ellen harcolnak, és egymást ölik. Ebben a fejezetben végre azt láthatjuk, ami
egyszer sem történt meg Józsué napjai óta, hogy Izrael egész népe (kivéve a
benjáminitákat), egy emberként tart gyűlést az Úr előtt. Még bátorítóbb az a
tény, hogy azért gyűltek össze, hogy kezeljék a közöttük előforduló gonoszságot.
Izrael fiai felháborodva gyűltek egybe, hogy megtorolják
a gonoszságot, és halálbüntetéssel sújtsák a gibeai perverz embereket. Ezzel
ellentétben a benjáminiták eltökélték magukat, hogy megvédik a gonosztevőket,
és nem adják ki őket. E válasz után az izraeliták elmennek Béthelbe (Isten
háza), és megkérdezik Istent. Ám nem azt kérdezik, hogy harcoljanak vagy sem,
hanem azt, hogy ki harcoljon velük elsőként (20:18). Az izraeliták már
eldöntötték, hogy mit fognak tenni. Érdekes, hogy a sértett fél itt nem a
lévita, vagy Izrael vezetői. Ez egy gyalázatos bűn volt Istennel szemben, ők
mégsem Istent keresték bocsánatért és vezetésért. Istenre nem úgy tekintettek,
mint királyukra és parancsnokukra; hanem úgy közelítettek hozzá, mint egy
jóshoz, és a tanácsát jövendőmondó képességeiért kérték. Abból is nyilvánvaló,
hogy az izraeliták félreértették Isten szerepét, hogy elhozták a frigyládát
Silóból, mert szerencsetárgyként akarták használni (1Sám 4).
Isten csak arra válaszol, amit kérdeztek: Júda harcoljon
először, de nincs áldás és győzelem ígérete. A benjáminiták felülkerekednek, és
egy hatalmas mészárlás következik. Az izraeliták most már tanácsot kérnek az
Úrtól (20:23), de az Úr most sem ígér győzelmet. Csak egy óriási veszteség után
közelednek úgy az izraeliták a Mindenhatóhoz, ahogy azt már kezdetben tenniük
kellett volna: böjtöltek aznap estig, közben pedig égő- és békeáldozatokat
mutattak be az Úrnak. Az Úr csak akkor ígéri meg, hogy kezükbe adja a
benjáminitákat (20:26-27). Ekkor „az Úr
... vereséget mért Benjáminra Izráel előtt” (20:35).
Isten szándékosan engedi meg, hogy Izrael kétszer is
vereséget szenvedjen a győzelem előtt. Egy fontos leckét kellett megtanulniuk
arról, hogy hogyan kapják meg Isten áldását. Noha az ő szerepük csak annyi
volt, hogy kitisztítsák a gonoszságot Izraelből, Isten bűnbánatot és
alázatosságot kívánt meg tőlük, különösképpen ha figyelembe vesszük azt a
tényt, hogy az egész nemzet megérdemelte volna Isten haragját. Kiáltó ellentét
van a Gibeával szemben kinyilvánított erkölcsi felháborodás és aközött, hogy az
izraeliták éveken keresztül minden lelkiismeret-furdalás nélkül gyakorolták a
nyílt bálványimádást. A gibeoniták elleni büntetés minden élet és vagyon teljes
megsemmisítése volt, de az ilyen ítélet csak a bálványimádás esetére volt
előírva (5Móz 13:12-18)! Képmutatásukban nem vették észre, hogy sokkal
buzgóbbak törekedtek testvéreik elpusztítására, mint arra, hogy saját bűneikből
megtisztuljanak, és azokra bocsánatot nyerjenek. Vajon nem tanulság ez
számunkra?
Justo E. Morales
Southern Adventist
University
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése