A Szenthelynek
és a Szent Sátornak nem voltak ablakai. Hogy legyen fény, oliva olajjal töltött
mécseseket helyeztek a hátágú arany gyertyatartó ágaira. Áron volt felelős
azért, hogy a lámpások soha ne aludjanak ki. A fényeknek égniük kellett éjjel
és nappal. Ez Isten jelenlétét jelképezte népe között.
Tizenkét lepény
kenyéret (egy-egy Izrael minden törzséért), és két tömjénnel teli kelyhet
helyeztek a Szentkenyerek Asztalára. A kenyerek arra emlékeztettek, hogy a nép
számára Isten az élet kenyere.
Mindezek
az előírások Isten szerettetére emlékeztetnek bennünket, és arra, hogy mit is
jelent Isten a számunkra. A jelképek azt
tudatosítják bennünk, hogy Isten mindig velünk van, és hogy Ő a mi lelki
táplálékunk, Aki életünket fenntartja.
Egy
izraelita anya és egy egyiptomi apa fia, aki akkor csatlakozott a néphez,
amikor elhagyták Egyiptomot, a táborba jött és azt állította, hogy joga van
felállítani a sátrát az egyik törzs táborában. Amikor elmondták neki, hogy ez
lehetséges, de nem azonnal, akkor megátkozta az Urat, és önhatalmúlag belépett
a táborba. A fitalembert őrizet alá helyezték minaddig, amíg Isten megmutatta, hogy mit kell tenni. A fitalembernek hordoznia kellett bűnét, és
annak következményét, a megkövezést.
Az ókori
világban köztörvényes bűnnek számított, ha valaki istenkáromlást követett el, amely
elkerülhetetlenül büntetést vont magaután. Ha valaki bocsánatért folyamodott,
megkaphatta. Azonban az olyan köztörvényes bűnöket, mint az istenkáromlás,
amely épp olyan súlyos volt, mint az Istennel szembeni nyilt ellenszegülés vagy
a gyikosság, nem lehetett csak egyszerűen szóbeli megbocsátással elintézni,
függetlenül attól, hogy a bűnt izraelita követte el vagy sem, különben –
ahogyan ezt Isten jól tudta - az emberek csak azért mutattak volna megbánást,
hogy elkerüljék a büntetést.
Dean
Davis
Atlantic
Union College
Fordította:
Lebhardt László
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése