Az 53. zsoltár majdnem tökéletes mása a
14.-nek. A 14. zsoltárt Dávid úgy írta meg, ahogy ma is ismerjük, de ez a
zsoltár annak átdolgozása egy újabb helyzetre vonatkozóan. Mindkettő a bolond gonosztevőkhöz
szól, akik azt mondják, hogy nincsen Isten, de mindegyik zsoltár az Isten-tagadó
gonosztevők más-más csoportjára vonatkozik. E zsoltár szerint „majd egyszer
igen megrettennek, akik addig nem rettegtek! Mert szétszórja Isten a támadóid
csontjait, megszégyeníted őket, mert Isten megvetette őket.” (6. vers) Ez az
után íródhatott, miután Szanhérib megtámadta Jeruzsálemet, csak hogy Isten
angyala elpusztítsa a 185 ezer fős hadseregét, és a csontjaikat szétszórva hagyja
a város falain kívül.
„A bolond azt mondja a szívében, hogy nincs
Isten” (2. vers) Ez nem azt jelenti, hogy tagadná Isten létezését. Az ősi
világban gyakorlatilag senki sem volt ateista, mindenki hitt a természetfeletti
lények létezésében. Ám a bolond életvitele nincsen tekintettel Istenre. Szerinte
Isten beleavatkozik az életébe, és ezt ő inkább nem szeretné. Mégis, ha a dolgok
rosszra fordulnak, a saját szívével vitatkozik, és ösztönösen egy nála nagyobb
külső hatalomhoz folyamodik.
Ha azzal a gondolattal éljük a mindennapi
életünket, hogy Isten nem létezik, valóban a legnagyobb bolondok vagyunk. Vagy
ha Istent egy „szombati dobozban” tartjuk, amit naplementekor bezárunk, hogy
folytathassuk a saját önző, kusza életünket a következő hat nap folyamán, és
alig-alig gondolunk rá a következő szombatig.
A bolondnak, aki azt mondja, hogy nincs Isten,
„romlottak és utálatosak a tettei, senki sem tesz jót” (2. vers). Ha Istent figyelmen
kívül hagyjuk, valóban nincsen semmilyen erkölcsi viszonyítási alapunk. Mindenki azt teszi, ami a saját szemében
helyes. Az ateisták úgy hiszik, hogy az erkölcsiség teljesen a társadalmi
kultúrától és a lelkiismerettől függ. Azonban
mindkét koncepció megbízhatatlannak és értéktelennek mutatkozik egy olyan
világban, ahol az evolúciós elmélet „foggal-körömmel” farkastörvénye uralkodik,
és mindenki önmagának él, bármilyen eszközt felhasználva. Ennek az istentelen
elméletnek az önfenntartás az alapelve, az önmegvalósítás a fő célja, és
akárhogy is, az önpusztítás a végső realitása.
Ám Isten nem zárható ki a teremtményei
szívéből. „Isten letekint a Mennyből az emberek fiaira, hogy lássa, van-e
közöttük értelmes, aki keresi Istent.” (3. vers) Ő nem távozott messze tőlünk.
Érdekeljük Őt, és tudja, hogy az élet legjava Őkörülötte forog. A tudomány
értelmi önteltsége, amely megtagadja, visszautasítja Isten eszméjét, soha nem
lesz képes kielégíteni a lélek valós éhségét, vagy helyreállítani világunk súlyos
megtörtségét. Ám ahol csak Istent keresik, és megtalálják, a béke és a
teljesség, a tervszerűség és a remény érzése jelenik meg.
Garth
Bainbridge
a
Lelkészi Osztály vezetője
Greater
Sydney Egyházterület, Ausztrália
Fordította:Csala
Beáta
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése