Jeruzsálem mint prostituált? Alig merünk még rágondolni
is! Melyik, önbecsüléssel rendelkező férj akar egyáltalán belegondolni is,
ahogy a felesége magát más férfiaknak adja el? Ez azonban nem az első alkalom,
mikor Ezékiel így beszélt Jeruzsálemről (16. fejezet).
Most még sötétebb a kép, mivel itt a történet mellett ott
áll párhuzamként a testvér, Samária esete. És arra jövünk rá, hogy e két
testvér paráznasága nem új dolog. Egészen Egyiptomig nyúlik vissza.
Jahvehnak két felesége volt, akik nővérek voltak.
Micsoda? Az Úr többnejűség-párti lenne? A törvényhozás már rég megértette Ráhel
és Lea történetének célzását és megtiltotta a férfiaknak, hogy egyidejűleg
nővéreket vegyenek el (3Móz 18:18). Nos, ez egy metafora, és amennyiben túl
tudunk lépni a metaforának ezen a részén, észrevehetjük, mennyire hatásos az
ábrázolt kép.
A vágy az élet és a család pusztítója. De azok az
asszírok mégis olyan jól néztek ki a ragyogó egyenruhájukban, ahogy a
babiloniak is, hát melyik nő tudna nekik ellenállni? Miért is fektessünk egy
kapcsolatba, ha egy ilyen vonzó, gyors megoldás is kéznél van? Még ha a vágy
nem is szexuális, arra a biztonságra való vágyakozás, amit ez a hadsereg képes
biztosítani, igencsak csábító. Vajon mostanra feladták már a keresztény
országok a hatalom utáni sóvárgásukat? Aligha.
Amnon és Támár története mégis arra emlékeztet minket,
hogy a tiltott szexuális kapcsolat átfordulhat vágyból undorrá, sőt gyűlöletté
(2Sám 13:15). Ha a bizalmadat a világba veted, egy napon ellened fordul és
felfal, letépve rólad a ruhádat, és felfedve szemérmedet. Ha azonban Jahve áll
az oldaladon, akkor a küzdelem napján nem győznek le és nem szolgáltatnak ki.
Az abszolút mélypontot elérni nem feltétlenül rossz.
Akkor értem meg, hogy egyedül Isten tud felemelni. És azt a bűnöst, aki Hozzá
kiált segítségért, sosem utasítja el!
Avondale College, Ausztrália
Fordította: Kóczián Károly
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése