Itt Ezékiel a Tírusz királya ellen szóló
ítéletet jelenti ki. A panaszok ráillenek a földi király, Tírusz személyére.
Néhány dolog mégis értelmetlennek tűnik. Ott lehetett a földi uralkodó Édenben,
mint feldíszített oltalmazó kérub? Nem valóságosan, ugyanakkor talán a tíruszi
templomi szertartások során ilyen szerepet töltött be. Ott volt valaha Isten
hegyén? Nem szó szerint, de a pogányok minden szentélyükre isteni hegyként
tekintettek. Tökéletes volt Tírusz, a földi király teremtése napján?
Valószínűleg nem, viszont olyan előjogokkal és hatalommal rendelkezett, ami
Ezékielt e kifejezések használatára indította.
Egy biztos, a király elképzelései az
istenségről a város-kultuszban megerősítik, hogy ez az uralkodó önmagánál
valami sokkal nagyobbat szimbolizál. Emberi szemmel nézve sokkal egyetemesebb
képet kapunk. Nem akarjuk a bukott angyalokról szóló tanunkat pusztán erre a
fejezetre építeni, de összevetve más igékkel, világosan értelmezhető az itt található
tanítás.
A bűnbeesés oka
lényegében, hogy a teremtmény magának akarja a Teremtő előjogait, legyen akár angyal
akár ember. Egyikünk sem menekülhet a kísértés elől, még a feltételezés is
képtelen. Isten azonban nem magasztalta fel magát. Ehelyett „önmagát megüresíté,
szolgai formát vévén föl, emberekhez hasonlóvá lévén; És mikor
olyan állapotban találtatott mint ember, megalázta magát, engedelmes lévén
halálig, még pedig a keresztfának haláláig.” (Fil 2:7-8). Ő a mi megváltásunk és példaképünk.
Ross Cole
egyetemi adjunktus
Avondale College, Ausztrália
egyetemi adjunktus
Avondale College, Ausztrália
Fordította: Kóczián Ágnes
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése