Amikor
diák voltam az Andrews Egyetem lelkészképzőjében, annak a gyülekezetnek a
vezetői, amelybe családommal jártam, megkértek, hogy egy szombaton prédikáljak.
Prédikációm a bizonyságtevéről szólt és arról, hogy miként legyünk „emberhalászok”,
ahogy Jézus mondta. Egy osztálytársam, aki a barátom is volt, azt az ötletet
adta, hogy biztosan megragadnám a hallgatóság figyelmét, ha prédikáció közben halászruhát,
kalapot és gumicsizmát viselnék. Aznap délelőtt valóban figyelt rám a
gyülekezet, de sajnos sokkal jobban összpontosítottak a „viseletemre”, mint
arra, amit az Úr Igéje mondani akart nekik. Egészen máig – tehát évtizedek
múlva is – szégyellem magam vizuális eszközöm miatt, amelyet úgy elrontottam.
A
vizuális eszközök hasznosak lehetnek abban, hogy az embereket bevonjuk az
üzenetbe, és segítenek abban, hogy nehéz témákat jobban megértsünk, de a
vizuális eszközök nem kerekedhetnek az Ige üzenete fölé. Ezékiel könyve
negyedik fejezetében Isten arra utasítja a prófétát, hogy gondoskodjon két vizuális
eszközről a nép számára, hogy bemutassa Jeruzsálem közelgő ostromát, amikor
Nabukodonozor megtámadja Jeruzsálemet. Mindezt egy általa készített várostrom
maketten mutatta be és azzal, hogy kenyeret sütött emberi ürülék fölött.
A
bibliai vizuális eszközök nem korlátozódnak csupán az Ószövetségre. Legkevesebb
három erőteljes vizuális eszközre gondolok az újszövetségben. Az első az,
amikor Isten Fia elhagyta a mennyet és emberré lett azért, hogy egy látható
képet adjon Isten szeretetéről és együttérzéséről. A második a kereszt, amely
egy látható szimbóluma Isten csodálatos szeretetének és kegyelmének, mert nincs
ennél nagyobb szeretet. A harmadik példa a keresztség és az Úrvacsora
szertartása az egyházban.
Van
egy veszélye ezeknek a vizuális eszközöknek, hogy az elménkben csak egy
vizuális eszközzé degradálódik. Azonban ez a három vizuális eszköz különbözik
attól, amikor egy prédikátor meg akarja ragadni hallgatósága figyelmét. Ezek
Istentől ihletettek, és Isten Szavát teszik láthatóvá és érthetővé. Mindegyik
esetben magának Istennek a megnyilvánulásai, és ez teszi azokat szentté.
Fontos
felismernünk, hogy ezek a példák többek egyszerű vizuális eszközöknél. Jézus
születése több egy olyan eseménynél, amely köré egy évenkénti megemlékezést
építhetünk ki. A kereszt több egy olyan jelvénynél, amely egy kis láncon egy
ember nyakában lóg. A keresztség több a lubickolásnál és az Úrvacsora is több
ételkóstolásnál. Immánuel, a Fiú nemcsak a történelem egy bizonyos nemzedékéért
jött el. Krisztus örökre emberré lett, mivel csak egy ember lehet a második
Ádám, és csak ő békíthet meg bennünket Istennel. A kereszt mélyebb Isten
irántunk való szeretetének látható bizonyításánál. A kereszt a mi
engesztelésünk eszköze és annak bizonyítéka, hogy a megváltást soha nem tudjuk
megszerezni, még a legjobb igyekezetünkkel sem. A keresztség annak a
bizonyítéka, hogy a régi ember meghalt, eltemettetett és Krisztusban való új emberként
feltámadt. Az Úrvacsora azt hangsúlyozza, hogy az üdvösség egyedül Krisztus
által van, és hogy Ő az üdvösséget ingyen ajándékként adja nekünk.
Úgy
gondolom, hogy Ezékiel vizuális eszközei megragadták a nép figyelmét, de az
Újszövetség vizuális eszközeihez hasonlóan ennél sokkal többet jelentettek.
Isten szava vált láthatóvá általuk, és ez jó hír! Ámen.
Dr.
Eric Bates, lelkipásztor
Gulf States Egyházterület
Gulf States Egyházterület
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése