Ezt a fejezetet Ézsaiás
Jeruzsálem jelképes nevével, az „Áriel”- lel, indítja, aminek jelentése: „Isten
oroszlánja”, ami a templomdombnak, avagy a Sion hegyének is lehetséges elnevezése
volt Dávid napjaiban. A prófétai
nyelvezetben két Sion-hegy létezett, egyik a földi, a másik pedig a mennyei. A
földi Jeruzsálemben található, a mennyei pedig az új Jeruzsálemben, a Mennyben.
Ézsaiás ezután sátán
szavait írja le (2-3. vers), aki felsorolja, mit tesz majd „Isten oroszlánja”, vagyis a templom, a földi
szentély ellen: fájdalmat hoz, jajgatás lesz ott, siralom és gyász (2. vers). A szenvedő város számára az oroszlánná
változás azt jelenti, hogy Istennek kell átvennie az irányítást, és sátánt
megbüntetni. Nem Isten fog hadat viselni a város ellen. Sátán azt mondja, hogy
táborral zárja körül a várost, az asszír sereggel keríti be, tornyokat és
ostromműveket állít a város ellen (3. vers). A város megaláztatik és a földből,
a porból szól majd szava Istenhez. Hangjuk olyan lesz, mint a kísértetek
suttogása (4. vers).
Jézus második
eljövetelekor Isten maradék népe ellenségeinek sokasága porrá lesz, mint a
szélfútta polyva (5b vers). Sátánt és híveit „mennydörgéssel, földindulással, nagy zúgással…” bünteti meg a
Seregek Ura (6a vers). Az ezer esztendő elmúltával
a harcos Messiás visel majd hadat a mennyei Jeruzsálem ellen támadó nemzetek
ellen (7. vers). Az ezer év végén a
Mennyből alászálló új Jeruzsálem elleni támadásuk tervét Krisztus, a harcoló
Messiás meghiúsítja (8. vers).
Ézsaiás itt arról
szól, amit az emberek az Úr második eljövetelét megelőző késlekedésről és
várakozásról tudtak. A Biblia ma mindenhol elérhető, szinte minden nyelven,
nyomtatásban és az interneten is, de sokan nem értik, mert sohasem olvasták. Ők
a világi emberek, akik csak a szájukkal, és nem a szívükkel közelednek az Úrhoz
(13. vers). Hagyományokkal tisztelik Őt, nem szívből jövő, őszinte hódolattal, „és elvész bölcseinek bölcsessége” (14b
vers). Istentiszteletük és életmódbeli szokásaik el akarnak rejteni dolgokat az
Úr elől. Továbbra is bűnben élnek, mégis úgy tesznek, mintha tisztelnék Őt (15.
vers). Ez olyan, mintha az agyag így szólna a fazekashoz: „Nem
értesz a mesterséghez!”
(16. vers).
A második eljövetel
és az azt követő ezer év után újjáteremtés következik és minden gonoszság
felszámolása. A föld termőfölddé lesz (17b v.). „Azon a napon a süketek is meghallják az Írás beszédét, a vakok szemei
pedig látni fognak”, mert Jézus második eljövetelekor és a feltámadáskor
Isten az Ő maradék népének tökéletes testet ad (18. vers – új prot. ford.). A
nyomorultak és a szűkölködők „vigadnak
Izrael Szentjében” (19. vers).
Ézsaiás látja sátánnak,
a „könyörtelennek” a végét. Minden rossz végleg eltöröltetik. „Elpusztul a csúfolódó, és kiirtanak minden
gonoszságra vetemedőt” (20. vers). Vége lesz azoknak a gonoszoknak, „akik vétkesnek ítélik az embert egy szóért”
(21. vers). Tehát az Úr azt mondja népe maradékáról akik, mint Ábrahám,
teljesek a hitben: „Nem szégyenül meg
többé Jákob, és nem sápad el többé az arca” (22. vers – új prot. ford.).
Semmit sem kell
félniük oldalukon az Úrral. A maradék
meg fogja tapasztalni az Úr közöttük végzett munkáját. „Megszentelik Jákob szentjét, és félik Izrael Istenét” (23. vers). „Mert a tévelygő lelkűek megismerik az
értelmet, és akik zúgolódnak, tanulságot tanulnak” (24. vers).
Drága Istenünk! Add, hogy elkészüljünk a Szentlélek végső
időben történő kitöltetésére, hogy be tudjuk fogadni a Te igazságodat! Kérünk,
adj nekünk értő szívet és kitartást az utolsó napokban, fenntartó kezed által!
Ámen.
Koot
van Wyk
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
Fordította:
Csala Beáta
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése