Ebben a fejezetben, valamint Ézsaiás
könyvének többi ilyen szakaszában Isten kinyilatkoztatja saját reményteljes
terveit csakúgy, mint az Izrael miatti csalódottságát. A 42. fejezet végén azt
a szomorú kijelentést olvassuk, hogy Istennek át kellett adnia Izraelt ellenségei
kezébe, bálványimádásuk miatt (42:23-25). Ebben a fejezetben Isten elmondja,
hogy Izrael volt a az Ő tanúja, szolgája, akit azért választott, hogy bemutassa
a pogány népeknek az Úr valódi jellemét és természetét: Ő az Úr, és rajta kívül
nincs más Szabadító! (10-11. fejezet). De mint az a fügefa, melyet gyümölcs
helyett csak levelek borítanak, Izrael is csak hivalkodó lombruhát viselt.
Habár a pogányok szerettek volna életet kapni Izrael Istenétől, Izrael önző
tetteivel és értékrendjével rejtve tartotta Őt a világ elől.
És így szólt Isten: „Mert én újat cselekszem” (19. vers).
Vízen és tűzön – az Úr tisztító útjain – is
átküldelek majd, de nem fogsz megfulladni, és nem is égsz meg. Úgy képzelem,
Júda népének néhány hűséges tagja emlékezett Ézsaiás szavaira, amikor közel egy
évszázaddal később kénytelenek voltak átkelni a sivatagon és a nagy Eufrátesz
folyón, mint a babiloni birodalom száműzöttei. Isten népét arról biztosítja,
hogy elküldi Babilóniába őket, mint menekülteket (14. versszak). „Ha én cselekszem, ki másíthatja meg?”
(13. vers).
Ugyanakkor Izrael Megváltója emlékezteti is
önfejű gyermekeit, hogy Ő az, aki „utat
készített a tengeren… aki hagyta, hogy kivonuljanak a harci kocsik és a lovak”,
amelyek „elaludtak és elhamvadtak, mint a
mécses” (16-17. vers). Csakúgy, mint mikor az Úr legyőzte az egyiptomiakat
a Vörös-tengernél, a legnagyobb nemzetet, amely abban az időben a földön létezett,
a babiloniakra is gondja lesz a megfelelő időben. Sőt, azt mondja: „Ne a régi dolgokat emlegessétek” (18.
vers), közel a szabadulás, „mert én újat
cselekszem”.
Elképesztő, ahogy milyen tartós Izrael
hűtlensége – Isten töretlen hűsége ellenére (lásd 22-25. fejezet). Isten a mi
önző tetteinkre és akaratának szándékos megtagadására is azt mondja: „vétkeidre
többé nem emlékezem”. Miféle Isten tenne ilyet? Az Atya minden értelemben sokkal
nagyobb, mint az emberi történelem legkiemelkedőbb szereplője. Nem úgy
gondolkodik, mint mi, nem az alapján dönt, mint mi és nem a mi hajlamaink
szerint jár el. Ő a maga a jóság, akinek örökké tart a szeretete.
„Én
vagyok az, aki eltörlöm álnokságodat” – ígéri az Úr. És milyen kiváló érdemre
tekintettel teszi ezt? A bennünk rejlő jóság alapján? Talán mert meg akar
szabadítani az ellenség rontásától? A Mindenható ezt mondja: „önmagamért” (25. vers). A megbocsátást
a legkiválóbb érdem – saját érdemei, Jézus Krisztus érdemei – alapján kapjuk.
Ron E M
Clouzet
a NAD Evangélizációs Intézet igazgatója
a teológia és szolgálat professzora
Andrews Egyetem
a NAD Evangélizációs Intézet igazgatója
a teológia és szolgálat professzora
Andrews Egyetem
Fordította:
Baksa Viktória
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése