Lehet-e annál nagyobb vigasz azok számára,
akiknek a szeretteit elragadta a nagy ellenség, a halál, mint az, amit a
fejezet 1. és 2. versében találunk? A halál soha nem véletlenszerűen
válogat. A világmindenség fejedelme mindenkor teljes uralmat gyakorol az
élet és a halál felett: „Mindennek
rendelt ideje van, és ideje van az ég alatt minden akaratnak. Ideje van a
születésnek és ideje a meghalásnak…” (Préd 3:1) Mi
több, Isten gyermekei soha nem egyedül halnak meg és haláluk soha nem
értelmetlen. A megfelelő időben Isten maga jön el és
ragadja magához őket, hogy megvédje őket valami
ismeretlen gonosztól; valami olyantól, ami már több lenne annál, mint amit el
tudnának viselni. Kiveszi őket a világ „most de még nem” bűnnel, szenvedéssel és
vívódással teli uralmából. Mint teremtőjük és megváltójuk
szorosan tartja őket, és visszaveszi az élet leheletét tőlük, amit
születésükkor kaptak. Békésen alszanak addig a napig, míg Uruk az ég felhőiben
meg nem érkezik, és fel nem ébreszti őket, hogy bevezesse őket a régen várt mennyei
országba. Micsoda reménység! Micsoda vigasz ez Isten népe számára!
Mennyire más a halál megtapasztalása azok számára,
akik elutasítják Istent! A 3-13. versek bemutatják, hogy azok, akik elutasítják
Istent, szándékosan dacolnak ellene. Életüket büszkeség és erőszak jellemzi.
Nyugtalanok és egyre erkölcstelenebbek, kegyetlenebbek lesznek. Nem törődnek
azzal, hogy a viselkedésük hogyan hat a gyermekeikre és a következő
generációkra (5. vers) Mai értelmezésben úgy tűnik, hogy sokan felmásznak a
ranglétra tetejére (magas és felemelkedett hegyen, 7. vers) és világi
elismerést kapnak, de eközben érzelmileg kiégettnek, kétségbeesettnek és Isten
és ember által elhagyatottnak érzik magukat (10-13. vers). Az ilyen életutak
elkerülhetetlenül a kétségbeesés felé vezetnek, majd végül egy Isten nélküli
sír sötét magányába (9. vers).
Ezzel ellentétben Isten népének életét a
bűnbánat és az alázat jellemzi, olyan tulajdonságok, melyek a gyógyuláshoz és a
teljes élethez szükségesek. A bűnbánat megnyitja az utat a megigazulás felé, az
alázat pedig a megszentelődés felé. Az ilyen tulajdonságokkal rendelkező
embereket Jézus a Hegyi Beszédben „boldogoknak” hívja, és a mennyei királyság
polgárainak, igazaknak nevezi őket. A „magasságos
és felséges, akié a mindenség” lealacsonyodik, hogy ily módon együtt lakjon
az emberrel (15. vers). Az Úr megeleveníti őket, utat készít előttük és az
akadályt elgördíti az ösvényeikről (14. vers). Meggyógyítja, megvigasztalja
őket, és a jelen ítéleten keresztül vezeti őket a célállomásra, Isten
királyságába (18. vers).
Az „igazak” nem csupán a halál pillanatában
találnak megnyugvást. A Szenvedő Szolga a békesség szövetségét adja nekik,
melyet soha nem von vissza (54:10-13). Gyermekei a békének és hálaadásnak olyan
légkörében élnek, amit a világ nem nyújthat, és nem is ért meg.
Felfoghatatlannak tűnik, hogy bármely
gondolkodó személy Isten országán kívüli életet válasszon. De a bűn meg tudja
változtatni az ember gondolkodását, és sajnos meg is teszi.
Aleta
Bainbridge
Partners in Ministry koordinátor
Greater Sydney Egyházterület, Ausztrália
Partners in Ministry koordinátor
Greater Sydney Egyházterület, Ausztrália
Fordította:
Rajki Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése