Jórám király története, amit ebben a
fejezetben olvashatunk olyan, mint a tragédiának nevezett ókori görög
történetek. Azonban a görög történetek az összes gyásszal és balsorssal együtt
sem voltak olyan tragikusak, mint ez a Jórámról szóló fejezet. Ez azért van
így, mert a görög tragédiák kitalált történetek voltak, de ez a valós életről
szól, és igazi hús-vér emberek szerepelnek benne, nem csak papír és tinta.
Bár több oldalról is megközelíthetjük ezt a
szomorú történetet, számomra jelentős szempont, hogy a bűn által okozott
rombolás nem korlátozódik csupán a bűn elkövetőjére. Ez a történet elég
tragikus lenne akkor is, ha csak Jórám szánalmas végéről, fájdalmas haláláról –
„a belei kizáródtak” - szólna. Ám a bűn hatása szinte soha nem a bűn
elkövetőjével kezdődik és végződik. Ha a bűn, még a legalázatosabbunké is
kiterjedhet és megbánthat másokat (gyakran a hozzánk közel állókat és sokszor
éppen azokat, akiket a legjobban szeretünk), gondoljuk csak el, mennyivel
ártalmasabb azoknak a bűne, akik hatalmi pozícióban vannak és azoké, akiknek
széles körű befolyásuk van.
Ahogy ebben a fejezetben láthatjuk, Jórám erőszakossága – megölte összes fivérét – , valamint
hitehagyása és bálványimádása, amivel az izraeli Aháb példáját követte, nemcsak
a saját fejére hozott szenvedést, hanem közvetlen családjára és egész Júda
népére is. Ez igazságtalanságnak tűnik, de soha senki nem mondta, hogy a bűn
igazságos, ésszerű vagy megérthető. Ahogy Ellen White mondta: „A bűn eredetére lehetetlen olyan
magyarázatot találni, ami megindokolná létezését….A bűn ’betolakodó’, amelynek
jelenlétét nem lehet megindokolni. A bűn titokzatos, érthetetlen; mentegetése
egyenlő volna igazolásával” (Ellen G. White: A nagy küzdelem. Budapest, 1985, H. N.
Adventista Egyház. 438. oldal).
Nem tudjuk a bűnt megmagyarázni; amit tudunk
– és amit Jórám tragikus története is elmond nekünk – , az az , hogy Isten
erejét és áldását kell igényelnünk, aki „megőrizhet … a botlástól, és
dicsősége elé állíthat feddhetetlenségben ujjongó örömmel” (Júd 24).
Justin McNeilus
A Fiatalok Jézusért szervezet elnöke
A Fiatalok Jézusért szervezet elnöke
Fordította: Csala Beáta
Miriám elismert vezető volt Izraelben. Arról volt ismert, hogy ő
az a testvér, aki megvédte a gyermek Mózest és ügyesen tárgyalt a gondozása
érdekében, így biztosítva Izrael szabadítójának jövőjét. Tehetséges költő és
zenész, aki Izrael asszonyait az éneklésben és táncban vezette a Vörös-tenger
partján. A nép – Mózes és Áron után – leginkább őt tüntette ki ragaszkodásával
és szeretetével.
Mivel Áront és Miriámot arra választotta ki Isten, hogy Mózes
segítői legyenek, úgy gondolták, hogy egyenlők a vezetésben. Jetró javaslatát a
segítők körének kibővítésére szükségtelennek tartották.
Miriámot és Áront elvakította az irigység és ezt mondták: „Avagy csak Mózes által szólott-é az Úr?
avagy nem szólott-é mi általunk is?” (4Móz 12:2). Mindemellett Miriám
kifogásolta azt is, hogy Mózes Cipporát, a midiánita asszonyt, Jetró lányát
választotta feleségül és nem egy héber lányt, ami szerinte sérti a családjukat.
Áron, ahelyett hogy kiállt volna az igazság mellett és rámutatott volna Miriám
viselkedésének bűnös voltára, egyetértett vele és osztózott irigységében.
Az irigység az egyik legsátánibb tulajdonság, ami az ember
szívében létezhet. Ha Miriám és Áron magatartása ellenőrizetlenül folytatódott
volna tovább, nagyon rossz következménnyel járt volna, de ehelyett Isten
alázatra vezette őket, és ők megvallották bűnüket. Egy ez figyelmeztetés volt
Izrael számára, hogy tartsák ellenőrzésük alatt a kibontakozó elégedetlenség és
fegyelemsértés lelkületét.
Isten ítélete azonban kegyelemmel párolsult. Áron és Miriám
bocsánatot nyertek, és noha Miriám leprás lett, meggyógyult. A nép szomorkodott
miatta, és várták visszatérését a táborba. Ez kell legyen a mi magatartásunk is
azokkal szemben, akik elestek.
Nancy Costa
It Is Written Television
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése