Míg az ébredések során az
emberek vágyni kezdenek a megújult szív után, a reformáció során ez a gyakorlatban
is megvalósul. Egy döntés és annak végrehajtása két külön dolog, de végül
mindkettő a másiktól függ és együtt eredményezik az ébredést és a reformációt.
Az előző fejezetben nyomon kísérhettük, hogyan haladt végig Jósiás a biblikus
megújulás lépcsőin, e mostani fejezet alapján pedig a bibliai reformáció három
fontos összetevőjét ismerhetjük meg.
Az első a páska ünnepének visszaállítása. Ez egyike azon ünnepeknek, amelyek legtisztábban kifejezik Jézus Krisztus áldozatát. A páska ünnepének eredete egészen addig vezethető vissza, amikor Izrael megszabadult Egyiptomból. Ez annak jelképe, hogy Krisztus vére megszabadít a bűnből, a világi dolgok rabságából, és a Kánaán felé vezető útra állítja lábunkat. Jósiás reformja idején komoly erőfeszítéseket tettek azért, hogy visszaállítsák a Krisztusra mutató előképek rendszerét, az áldozatok bemutatását, a szolgálattévő papok munkáját egészen a legapróbb részletekig. „Ehhez hasonló páskát nem tartottak Izráelben Sámuel próféta ideje óta. Izráel királyai közül senki sem tartott olyan páskát, amilyent Jósiás tartott a papokkal, lévitákkal, az egész Júdával, az ott levő izráeliekkel meg Jeruzsálem lakóival” (2Krón 35:18 – új prot. ford.).
A reformáció másik lényeges eleme a korábbi írásokhoz való, következetes hűség. Jósiás ragaszkodott hozzá, hogy a reformáció Dávid (4, 15. vers), Salamon (4. vers), és Mózes írásai (6, 12. vers) szerint legyen. A király összekapcsolta a reformációt a régebbi írásokkal. Ez nem egy már kihalt hagyomány volt, hanem a jelenvaló igazság kinyilatkoztatása is, és ez jól látható Jósiás király parancsaiban (10, 16., vers). Ez a fajta reformáció nem csak a múltból nyerhető inspirációra épít, hanem a jelenbeli meggyőződésre is.
A harmadik fontos tényező, amit meg kell említenünk az, hogy a reformáció az egész népre vonatkozott. A páskabárány kiontott vére nem csak azt eredményezte, hogy a nép egységre jutott, hanem azt is, hogy az emberek feladták genetikai, lelki és személyes identitásukat azért, hogy Isten népe lehessenek. A korábban különálló törzsek közötti határok eltűnnek, az idegenek sem idegenek már többé, hanem mindnyájan új teremtések Krisztusban. Mindennek központja Isten: az időnek, az étrendnek, az önazonosságnak, az értékeknek, a pénzgazdálkodásnak, az érzelmeknek. A reformáció harmadik tényezője tehát a „MINDEN”. Minden ember, minden dologban Krisztust tartja elsőnek.
A reformáció nem egy új
parancs volt, hanem az eredeti rend visszaállítása. Habár a későbbi reformációs
folyamatok a részletekben különböznek attól, ami Jósiás idejében történt, az
alapvető jellegzetességek mégis megmaradnak: Krisztus kereszthalálának központi
szerepe, a hitelvek biblikus alapjai, és Isten személyének abszolút előtérbe
helyezése életünk minden területén.
Justin
Kim
A Fiatalok Jézusért szervezet egyik alapítója és bizottsági tagja
A Fiatalok Jézusért szervezet egyik alapítója és bizottsági tagja
Fordította:
Rajki Dávid
4 Mózes 26
Most, hogy a 40 éves pusztai
száműzetés véget ért, és a 20 évesnél idősebbek között már nem maradt senki,
aki részt vett a lázadásban – kivéve Káleb és Józsué – Isten újra népszámlálást
rendelt el Izrael népe számára. Áron
ekkorra már meghalt, és fia, Eleázár osztozott Mózessel a vezetői feladatokon.
Izrael fiai még mindig Moáb pusztájában tartózkodtak, és a népszámlálás volt
arra hivatott, hogy az Ígéret Földjének felosztásához alapul szolgáljon
(53.vers).
A számlálás részletes
leírása legtöbbünk számára unalmasnak tűnik, ugyanakkor rendkívül érdekes a
történészek számára. Nemcsak a zsidó
örökségnek fontos feljegyzése, hanem az emberi történelem szempontjából is;
továbbá a Biblia eseményeit összefüggésbe helyezi, megmutatja a családi
kapcsolatokat, így bizonyítva a Biblia hitelességét. De ami a legfontosabb,
olyan, mint egy aranyfonál a történelemben, amely Krisztus születése felé
vezet. Íme néhány adat, ami ebből a népszámlálásból derül ki:
1. Rúben törzsében
majdnem 3000-rel kevesebben voltak, mint 38 évvel azelőtt. Ebben szerepet
játszhatott Dátán és Abirám lázadása, akik rubeniták voltak.
2. Kóré nemzetsége
nem halt ki, mivel feltehetően családjának egy része nem vett részt a
lázadásban. Leszármazottainak a későbbiekben is jó híre volt, még Dávid idejében
is (Zsolt42,44-49).
3. Manassé törzse
20 000 fővel gyarapodott, beteljesítve Jákob próféciáját József
gyermekeinek termékenységéről (1Móz 49:22).
4. A léviták
megszámlálása külön történt, úgy mint az első alkalommal, mert rájuk nem várt
örökség, szétszóródva éltek a városokban.
A birtokba vehető
földterület nagysága minden törzsben annak taglétszámától függött, és a földet
sorsvetéssel osztották fel. Hitték, hogy a sorsvetést Isten irányítja (Péld
16:33); ugyanezt a módszert alkalmazták a korai egyházban is (ApCsel 1:23-26).
A fejezet vége
emlékeztet bennünket arra, hogy Isten megtartotta az ígéretét, és életben
tartotta Kálebet és Józsuét, hogy bemehessenek az Ígéret Földjére, bátor
jelentésük miatt.
Az Úr ismeri az
övéit. Számon tartja embereit és feljegyzi lelki Izraelének tagjait az Élet
Könyvébe. Ha hűségesek vagyunk, nem feledkezik meg ígéretéről, hogy örökséget
ad nekünk az Ígéret Földjén.
Nancy Costa
It Is Written Television
Fordította: Kóczián Ágnes
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése