A negyedik fejezetben Perzsia királya
megparancsolta Isten népének, hogy hagyják abba a templom újjáépítését. Ebben a
fejezetben Isten prófétái Haggeus és Zakariás sürgették Isten népét, hogy
folytassák a felújítási munkálatokat, kérvén őket, hogy bízzanak Istenben.
Zerubbábel és Jésúa bátran mozgósították a népet, akik megerősödtek és a király
tiltó levele ellenére folytatták a templom építését. „De a zsidók vénein
rajta volt istenük szeme, így nem akadályozták meg őket az építésben, míg az
ügy Dárius elé nem jutott …” (5.vers – új prot. ford.), aki Perzsia új
uralkodója volt.
Isten szeme mindig ott van azokon, akik az Ő
akaratát teljesítik, de szüksége van férfiakra, és nőkre, akik tájékozottak, és
képesek ügyüket a hatóságok előtt tényekkel képviselni. Amikor Tattenaj, a
perzsa helytartó felelősségre vonó levelet írt Zerubbábelnek utasítva őt, hogy
hagyják abba a munkát, Isten emberei válaszlevelet írtak, amelyben kiegészítő
információkat közöltek; és az eset történetének kivizsgálását követelték. Isten
népe nem elégedhet meg azzal, hogy csak egy keveset tud. Isten azt akarja, hogy
ne maradjunk le, még az ismeretekben sem.
„Istenünk, kérünk, naponta növeld
hitünket, hogy az ellenállás dacára is Benned bízzunk, és folytassuk, amit ránk
bíztál.”
Pardon Mwansa
alelnök
Generál Konferencia
alelnök
Generál Konferencia
Fordította: Csala Beáta
4 Mózes 31
A midiániták Ábrahám leszármazottai voltak, akik megvásárolták Józsefet a testvéreitől és eladták az egyiptomiaknak (lásd: 1Móz 37:28). Mózes felesége Cippóra midiánita volt (lásd: 2Móz 2:21 és 3:1). Bizonyára emlékeznek arra, hogy egy néhány fejezettel korábban Bálám utasítására midiánita asszonyokat küldtek az izraeliek táborába, hogy bűnre csábítsák Isten népét. Egy midiánita nő volt az, akit kihívóan a táborba hozott Zimri, aminek az lett a következménye, hogy Fineás, Áron unokája dárdájával hirtelen mindkettejükkel végezett – amely tett után azonnal megszűnt a csapás (lásd: 4Móz 25).
A midiániták Ábrahám leszármazottai voltak, akik megvásárolták Józsefet a testvéreitől és eladták az egyiptomiaknak (lásd: 1Móz 37:28). Mózes felesége Cippóra midiánita volt (lásd: 2Móz 2:21 és 3:1). Bizonyára emlékeznek arra, hogy egy néhány fejezettel korábban Bálám utasítására midiánita asszonyokat küldtek az izraeliek táborába, hogy bűnre csábítsák Isten népét. Egy midiánita nő volt az, akit kihívóan a táborba hozott Zimri, aminek az lett a következménye, hogy Fineás, Áron unokája dárdájával hirtelen mindkettejükkel végezett – amely tett után azonnal megszűnt a csapás (lásd: 4Móz 25).
Elérkezett az isteni közbelépés ideje. „Isten ítéletet mondott Izrael
felett, mert engedett a midiániták csábításának, de a csábítók sem
menekülhettek meg az isteni igazság haragjától... a bűnre vezető midiánitáknak,
mint veszedelmesebb ellenségnek, azonnal érezniük kellett Isten ítéletét” (Pátriárkák és Próféták 426. oldal).
Isten utasítására Mózes megparancsolta az izraeli hadseregnek, hogy semmisítsék
meg Midiánt. A harcban megölték Midián öt királyát és megsemmisítették a
midiáni hadsereget, felgyújtva minden városukat és táboraikat. Bálám is az
áldozatok között volt. Mózes döbbenten vette észre, hogy mit nem hajtottak
végre. Minden midiánita katonát megöltek, de a nőket és a gyermekeket
megkímélték.
Vajon miért próbálnak meg az emberek túljárni Isten eszén? Vajon mi is
vétkesek vagyunk hasonló dolgokban ma? Követjük-e Isten utasításait, vagy
Izrael hadvezéreihez hasonlóan olyan döntéseket hozunk, amelyekről azt gondoljuk,
hogy jobbak annál, amit Isten parancsolt? Mózesnek meg kellett parancsolnia,
hogy a fiatal férfiakat és az asszonyokat, akik nem voltak szüzek, megöljék (az
erkölcstelenségnek megvan az a tulajdonsága, hogy megkörnyékezi azokat, akik
elkötelezték magukat Isten követésére, és pontosan ezek a nők voltak azok, akik
beszivárogtak a táborba, hogy Izraelt bűnbe vigyék). Ez a történet emlékeztet
bennünket Saul királyra, akit Sámuel arra utasított, hogy teljesen semmisítse
meg az amálekitákat, de úgy jött vissza a harcból, hogy nem teljesítette Isten
pontos útmutatását (lásd: 1Sám 15). Vajon Saul nem ismerte Mózes negyedik
könyvének ezt a történetét? Hogyan érzett Isten, amikor el kellett veszítenie
azokat, akik ismételten elutasították szavát? Vajon boldog-e akkor, amikor ki
kell irtania a bűnösöket a föld színéről? Vagy könnyet ejt azokért, akik
visszautasítják az ingyen felkínált örök életet? Vajon Isten arra vár, hogy
megbüntesse a megátalkodott bűnösöket? Vagy ezt mondja: „Hogyan adnálak oda, … hogyan szolgáltatnálak ki…? … Megindult a
szívem, egészen elfogott a szánalom.” (lásd: Hóseás 11:8).
Fred Knopper
Adventist Media Center
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése