Ennek a fejezetnek több különböző üzenete van
az északi Izraelnek. Ezek az üzenetek Izrael állapotáról szólnak, és a
megjövendölt pusztításról a közelgő háborúban. Izrael büszke volt, feljebbvalónak
érezte magát, ahogy az „Izráelnek szűze”
kifejezés mutatja. De el fog bukni, és senki sem emeli fel. A próféták Izrael
felett szomorkodnak, miközben Krisztus lelkületét tükrözik, aki megmutatja
nekünk bűneinket és bánat tölti el, mikor bűneink következménye elér minket (2.
vers). Isten büntetése Izraelen olyan súlyos, hogy csak minden tizedik lakos
élheti túl (3. vers).
Isten továbbra is bűnbánatra hívja Izraelt.
Isten keresése és az Ő ösvényinek követése az egyetlen kiút a közelgő
tragédiából, a meghódításból, deportálásból és a száműzetésből, mely már a láthatáron
van. Nem szabad Béthelre, sem Gilgálra tekinteniük – a bálványimádások
központjaira, vagy Beérsebára, a bálványok szentélyére (5. vers). József háza,
azaz Izrael el fog pusztulni a nagymértékű igazságtalanság és az elharapódzott
korrupció miatt (6-7. vers), ha nem hátrálnak vissza a bűntől és nem térnek jó
útra. Isten mindenkinek megváltást ajánl, de aki nem hagyja el a bűnös életét,
nem menekülhet Isten büntetésétől (2Pt 3:7-9).
Ámós Istent mint Teremtőt és Bírót mutatja be egy hangsúlyos kijelentéssel: „az Úr annak a neve” (8. vers). Ő teremtette a csillagokat, a Fiastyúkot és az Oriont. Ő fordítja a halál árnyékát reggelbe, szöges ellentétben azzal, amit Izrael tett – akik az igazságot a legkeserűbb igazságtalanságba fordították. Tőle függ a nappal és az éjszaka. Tőle függ a tengervíz párolgása, és Ő hullat esőt a föld színére. A lázadozók erősnek hitt erődítményeit romba dönti (8-9. vers).
A bűnösök gyűlölték azokat, akik megszólták
őket, és igazat mondtak. Elnyomták a szegényeket és adományokat követeltek
tőlük. Sőt, részt vettek az igazság elhallgatásában, vesztegetésekben és
megfosztották a szegényeket az igazságszolgáltatástól. Ezért nem lakhatnak a
faragott kövekből készült luxusházaikban és nem ihatnak a szőlőültetvényeik borából
(10-12. vers). Ezen felül az okosok csendben maradtak, nem válaszoltak az
elöljáróiknak, mert úgysem lenne igazság számukra (13. vers).
Azonban Ámos könyörög Izraelnek, hogy
keressék a jót, és ne a gonoszt (14. vers). Továbbá a bűnt gyűlölni kell és a
jót magasztalni (15. vers). A világban sokan becsapják magukat: néhányan szívesen
teszik a rosszat – másokat bántalmaznak; néhányan nem tesznek rosszat
élvezetből, de nem is cselekednek jót – haszontalanul élnek; mások jót is,
rosszat is tesznek – képmutatók. Egyedül csak azok, az igazak és nyerik el
Isten örök jelenlétét és átformáló kegyelmét, akik gyűlölik a bűnt és a jót
szeretik (14-15. vers).
Ámos a továbbiakban úgy ábrázolja Izrael
sorsát, mintha jajgatás lenne az utcákon; a földművesek a siratóasszonyokkal
együtt gyászolnak, és jajszó hallatszik a szőlőföldekről is. Az
Úr napja sötétséget hoz Izraelre. Olyan lesz, mintha valaki megmenekülne egy
oroszlán, vagy medve karmaiból csak azért, hogy egy kígyó marja meg a házában
(16-20. vers).
Mivel Izrael népe a bűnös utat követte, Isten
megutálta ünnepeiket és szent összejöveteleiket. Az égőáldozatok, vagy az étel-
és kövér hálaáldozatok elfogadhatatlanok voltak Istennek. Az énekeik és húros
hangszereinek dallamai csak zaj voltak számára (21-23. vers).
Az Úr óhaja, hogy „folyjon az ítélet, mint a víz, és az igazság, mint a bővizű patak” (24. vers), és a víz állandó utánpótlása egy örökké folyó patakból származik, nem pedig egy időszakos patakból. A teljes bibliai hit alapértékei az igazság és igazságosság, amelyek Isten tulajdonságai, és Ő fel akarja ruházni ezekkel mindazokat, akik hűségesek Hozzá, és szövetségben vannak Vele. Ezek nélkül a vallás tartalom nélküli formalitássá és képmutatássá válik.
Deepati Vara Prasad,
Ph.D.
Watchman Publishing House, India
Watchman Publishing House, India
Fordította: Rajki
Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése