Ez a fejezet, az Ámos
által lejegyzett utolsó látomás, egymástól tisztán elkülönülő két részre
tagolódik. Az első Izrael pusztulásáról (1-10. vers), a második pedig Izrael
helyreállításáról (11-15. vers) szól.
Ámos megpillanthatja
a Menny fejedelmét, amint lázadó népének megbüntetésére készül. Az Úr az oltár
előtt állva megparancsolja a pusztító angyalnak, hogy üsse meg az oszlopfőt, és
döntse romba az épületet. Az egész szerkezet elpusztításának célja mindenki
halála, hogy senki se menekülhessen meg (1. vers). Hiábavaló a menekülést még
csak megpróbálni is, mert az Úr bárhol rájuk talál (a mennyben, vagy a pokolban,
képletesen szólva), akár a Karmel-hegy csúcsán, akár a tenger fenekén, a föld
legmélyebb pontján próbálnak elbújni (2-3. vers).
A gonosz izraeliták
még a fogságban sem lesznek biztonságban a fegyverektől (4. vers). Isten, a
Seregek Ura, ég és föld uralkodója képes véghezvinni akaratát. Érintésére
megolvad a föld és eltűnik. Árad és apad, mint Egyiptom folyója, és minden
lakója gyászol (5. vers). „Aki fönn az
égben építette meg lakhelyét, és annak boltozatát a földre alapozta; aki
előhívja a tenger vizét és kiönti a föld színére: az Úr az Ő neve” (6. vers) Számára semmi sem lehetetlen. Izrael
csak azzal a feltétellel volt kiválasztott nép, hogy engedelmeskedik az Úr
szavának, és hirdeti az Ő nevét minden nemzetnek, hogy Isten nagy családjába
hozza őket. Ebben az értelemben Izrael és Etiópia egyaránt fontos az Úr
számára. Ő az Egyetlen, aki kihozta Izrael népét Egyiptomból, és Kánaán
földjére vezette őket. Ő hozta ki a filiszteusokat Kaftórból és a szíriaiakat Kirből.
Az Úr határozatai véglegesek, tehát Izrael fogsága elkerülhetetlen.
Isten azonban
kegyelmesen megígéri, hogy a maradékot megmenti (7-8. vers). Megrostálja
Izraelt, és a szenvedés megkülönbözteti Isten valódi követőit azoktól, akik
bűneikhez ragaszkodnak. Isten népe között minden gonosz, aki kétségbe vonta az
Ő útjait, elpusztíttatik.
Ámós most Isten
népének büntetésétől a jövőbeni fényes és dicsőséges helyreállítás ígérete felé
fordul. Amikor Júda és Izrael nem tudott felnőni a megígért jövőhöz, Isten
terve csak a babiloni fogságból visszatért hűséges maradék életében
következhetett be. Az Úr fel akarta emelni Dávid házát lelki Izraellé. A
történelem bizonyítja, hogy a lelki falak sérülései csak részben kerültek
kijavításra, és a lelki romokat csak bizonyos mértékig takarították el. Amikor
a zsidó nép elutasította Megváltóját, az Izraelnek ígért áldások Ábrahám lelki utódainak,
Jézus Krisztus követőinek adattak.
A 13-15. versek
kifejezően ábrázolják az áldások sokaságát, amiket a szó szerinti Izrael
kaphatott volna, de most már Isten igaz Izraelére szállnak. Az Ábrahámnak adott
ígéret, mely szerint utódai öröklik Kánaán földjét, csak részben teljesedett,
amikor Józsué az Ígéret földjére vezette Izrael gyermekeit. A csodálatos ígéret
végső beteljesedése akkor jön el, amikor a Szent város, az Új Jeruzsálem
alászáll Istentől a Mennyből és véglegesen, mindörökre a Földön, Kánaán földjén
marad. Nincsen már messze az a nap!
Deepati Vara Prasad, Ph.D.
Watchman Kiadó, India
Watchman Kiadó, India
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése