A következő négy
fejezetben található polgári törvények az erkölcsi törvény lelkiségén
alapultak, de olyan speciális társadalmi szokásokkal foglalkoztak, amelyek az
akkori kor és kultúra szerves részei voltak. Fontos megérteni, hogy Izrael épphogy
csak elhagyta Egyiptomot; Isten elhelyezte őket onnan, ahol voltak, és azt
várta tőlük, hogy megváltozzanak, és egyik napról a másikra az Ő elképzelései
szerint valóvá váljanak. Sok esetben ezek a törvények összehasonlíthatóak az
ősi Közel-Kelet törvényeivel, és sokkal humánusabbnak bizonyulnak azoknál.
Az 1902-ben felfedezett régészeti lelet, egy kőtábla, amely több mint 300 törvényt tartalmaz, s amelyek Hammurapi uralkodása idején kormányozták Babilóniát, mutat némi hasonlóságot ezzel a bibliai fejezettel. 2Móz 21:16 szerint – csakúgy, mint a Hammurapi törvénykönyvben –, a rabszolga-kereskedelem súlyos bűnnek számított, és halálbüntetést vont maga után. 2Móz 21:23-ban a kioltott emberéletért az elkövetőnek saját életével kellett fizetnie. A babilóniai törvény azt mondja, hogy a bűnös saját maga helyett feláldozhatja lánya életét. A mózesi törvény azonban nem enged meg ilyen igazságtalanságot. 2Móz 21:26 egy olyan példa, ahol a babilóniai törvény értelmében a rabszolga sérülései a gazdája számára jelentenek kárt, nem pedig magának a szolgának. A héber törvény azonban, egyedülálló módon, nem tekinti a szolgát gazdája feltétel nélküli tulajdonának. Általánosságban Mózes második könyvének törvényei az ember egyéni jogait, és az élet szentségét helyezik a középpontba. Bár sok törvény különbözik a Hammurapi-kódexben, mégis találhatunk arra utaló jeleket, hogy a két törvénygyűjtemény közös forrásból építkezik.
Isten a méltányosság
és igazságosság gyakorlását kívánta népétől. Mi hogyan bánunk a körülöttünk
élőkkel?
Régészeti tanszék
Southern Adventist
University
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése