2013. január 21., hétfő

Mai szakasz: 2 Sámuel 13


A botrányok egymást követik ezekben a fejezetekben, és mind Dávidhoz kapcsolódnak. A 13. fejezet is Amnónnak, Dávid fiának egy szégyenteljes cselekedetét mutatja be. Szerelmes lett Dávid másik fiának, Absolonnak a húgába. Egy másik gonosz személy – Dávid unokaöccse – Jónádáb megtudta ezt, és azt tanácsolta Amnónnak, hogy tettesse magát betegnek. Dávid elküldte Támárt Amnónhoz, hogy vigyen neki ételt, és ápolja addig, amíg visszatér az egészsége. Támár és Amnón együtt maradtak a lakószobában, hogy egyenek, de Amnón mindenkit kiküldött, és megkérte Támárt, hogy kövesse a hálószobába. Felszólította a lányt, hogy háljon vele, de amikor ő visszautasította, kényszerítette rá, és erőszakkal elvette a szüzességét (14. fejezet). Amnón lelkiismerete keserűre fordult, és meggyűlölte a húgát. Támáron hosszúujjú, tarka köntös volt, amilyet a szüzek szoktak viselni, de amikor kidobták Amnón szobájából, megszaggatta ruháit, és sírni kezdett. Gyötrelmében Absolonhoz menekült, és nála maradt. Amikor Dávid meghallotta ezt, haragra gerjedt (21. vers).

Absolon gyűlölte Amnónt azért, amit a húgával tett, és két évvel később gonosz tervvel állt elő. Meghívta Dávid összes fiát, beleértve Amnónt is egy lakomára Baal-Hácórba, ahol éppen juhokat nyírtak. Utána megkérte a szolgáit, hogy öljék meg Amnónt, amikor már lerészegedik a bortól. A szolgák valóban megölték Amnónt, mire Dávid fiai azonnal felugrottak, és elmenekültek öszvéreiken. Amikor az eseményről elferdített hírek érkeztek Dávidhoz, a király szíve mélyéig megrendült. Absolon az egészet a Támáron elkövetett erőszak miatt rendezte. A bűnrészes Jónádáb kérlelte Dávidot, hogy ne sírjon Amnón halála miatt, hiszen csak az egyik fiát veszítette el a sok közül.

Absolon később elmenekült egy másik városba, és három évig rejtőzködött ott. Dávid már vágyott arra, hogy láthassa a fiát, Absolont. Ez a „hidak felégetésének” fejezete: szétszakadt kapcsolatokról, erőszakról, vérfertőzésről, bosszúgyilkosságról, gyűlöletről, levertségről, szeretteiktől való elszakadásról szól. Dávidot éppen az vigasztalta, aki eredetileg a gonoszság kitervelője volt. Milyen ironikus! Olyan ez, mint Sátán bevásárló listája, és mindezek csakis azért történtek, mert Dávid utat nyitott nekik életének ezen szakaszában. A bűn, amelyik összeköti ezeket az eseményeket, Dávidtól ered: onnan, amikor átengedte magát Sátánnak, hogy bevigye Betsabét a palotájába. Ezzel a szörnyen fájdalmas tapasztalattal fizetett meg érte.

Szerető Istenünk!
Segíts nekünk, hogy ne legyünk álszentek, és világosan értsük, ha ilyen bűnnek a tanúi vagyunk és nem szólunk róla semmit, akkor lényegében elnézzük a bűnt, passzív részeseivé válunk. Tarts meg minket a Te kezedben! Ámen!

Koot van Wyk
Kyungpook Nemzeti Egyetem Sangju, Dél-Korea
Fordította: Rajki Dávid


1 Mózes 21

Sára megígért fia megszületett, mégpedig „abban az időben, amit megígért neki Isten” (2. vers). Vesd össze ezt Gal 4:4-gyel! Isten mindig teljesíti az ígéretét, és mindig pontos időben teszi ezt. Ábrahám is betartja a szövetség rá eső részét azzal, hogy körülmetéli Izsákot „nyolcnapos korában, ahogy megparancsolta neki Isten” (4. vers).  Izmael, aki ekkor tizennégy éves (vö. 1Móz 16,16 és 17,24-26), gúnyolódott Izsák születésén, kétségkívül feljebbvalónak tartva magát, mégis irigykedve az örömre, amelyet az öccse hozott a családba (6-8. vers) és az ígéretekre, amelyeknek Izsák által kellett teljesülniük (12. vers, vö. 1Móz 17:19). Az emberi faj az asszony magva (1Móz 3,15; 12,3; Gal 4:4-5) általi megváltásának szövetsége – az Izmaelnek és utódainak tett ígéretek (1Móz 17:20 és 21,13) ellenére – Izsák által köttetett meg (12. vers). Vesd össze ezt a helyzetet a Pál által a Gal. 4,21-31-ben leírt allegóriával! Milyen tanulságok rejlenek itt számunkra? Miért utasította Isten Ábrahámot arra, hogy hallgasson Sára tanácsára, miszerint „kergesse el ezt a szolgálót a fiával együtt”(10-12. vers, Gal 4:30)?

Annak ellenére, hogy korábban Ábrahám a helyes elveket igencsak szegényesen mutatta be Abimélek előtt, a filiszteusok földjéhez tartozó Gerár királya (1Móz 20) arra a megfigyelésre jut, hogy Isten Ábrahámmal van mindenben, amit tesz (22. vers), ezért szövetségkötést sürget vele, hogy így Ábrahám viszonozni tudja azt a jóindulatot, amit ő tanúsított Ábrahámmal szemben (23. vers, vö. 1Móz 20,14). Ábrahám kész volt ezt megtenni, viszont előtte még megdorgálta Abiméleket egy vitás kút ügyében. Abimélek azonban kitartott azon álláspontja mellett, hogy ő nem tudott a dologról, így végül Ábrahám ajánlott fel neki hét bárányt ajándékul, hogy ezek tanúskodjanak arról, hogy Ábrahám ásta a kutat. Ábrahám oly módon is viszonozta Abimélek jóindulatát, hogy juhokat és marhákat ajándékozott neki (27. vers). Beérsebának neveztek el azt a helyet, ami azt jelenti: „a hét eskü kútja”. A minket figyelők vajon tudják-e azt mondani – hibáink ellenére – hogy velünk van Isten mindenben, amit teszünk? Szeretnének-e szövetségi kapcsolatba kerülni velünk azért, mert velünk van Isten?

Edwin Reynolds
A Southern Adventist University professzora

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése