Olyan időket látunk, amikor az emberi
tanácsot Isten szavával azonos szinten kezelték (2Sám 16:23). Amikor Ahitófel
szól, a nép jónak tartja tanácsát, csakúgy, mint Absolon és Izrael vénei. Több
megdöbbentő eseményt találunk ebben a fejezetben. Az első ezek közül, amikor
Dávid volt tanácsadója arra ad ötletet Absolonnak, hogy hogyan induljon a
király életére törni (2.vers). Ezután jön a következő sokk (4. vers). A terv
tetszett Absolonnak és a véneknek. A vének alapvetően tapasztalt emberek
voltak; vajon meddig süllyedhet az ember, hogy a józan ítélőképessége így
csorbuljon?
Miként az a diktatúrákban vagy monarchiákban
lenni szokott – tudniillik, hogy a szemben álló felet nem fogadják el –, az
ilyen embereknek meg kell halniuk, még akkor is, ha ez saját apjának megölését
jelenti Absolon számára. Dávidnak azonban volt kémhálózata, amelyet a palotában
maradó Húsaj segítségével állított fel. Ő a megszerzett információkat Sádók és
Abjátár papoknak adta tovább, akiktől egy szolgálólány vitte a híreket
fiaiknak, Ahimaacnak és Jonatánnak, a fiúk pedig Dávidnak (15-18 versek).
Húsajt behívja Absolon, hogy megmondja, Ahitófel terve vajon jó-e. Húsaj nem ért vele egyet, és rámutat, hogy
Dávid tapasztalt hadvezér, a terv nem működne. Itt jön a harmadik döbbenet. A
diktátorok kiszámíthatatlanok. Absolon és Izrael emberei megváltoztatják
álláspontjukat, és a Dávidhoz hűséges Húsajt támogatják, a Dávid ellen lázadó
Ahitófellel szemben. A babona is szerepet játszik ebben, mivel azt gondolták az
Úr rendelte Ahitófel „jó tanácsát”, hogy veszedelmet hozzon Absolonra. Semmibe
véve az Urat, úgy döntenek, hogy Húsaj és nem Ahitófel tervét követik.
Jonatán és Ahimaac az életüket kockáztatták,
hogy megmondják Dávidnak: induljon és keljen át a Jordán folyón. Dávid és a
vele lévő izraeliek felkeltek éjjel, és átkeltek a Jordánon; napkeltére már
mindjányan a túlparton voltak (22. vers). A következő váratlan fordulat
Ahitófel reakciója, amikor megtudja, hogy nem az ő tanácsát választották
követendőnek. Nyugtalan természete volt,
és végül elszenvedte manipulatív és uralkodni akaró személyiségének
következményeit. Öngyilkosságot követ el. (Megjegyzés: az öngyilkosság nem old
meg problémákat csak hónapokig, sőt, évekig
tartó gyászt, sírást és szomorúságot okoz azoknak, akik ismerték az elkövetőjét.)
És ismét egy furcsa lépés: Absolon Amászát
teszi meg hadparancsnokává, aki Jóábnak, Dávid parancsnokának unokaöccse.
Drága
Istenünk!
Időről
időre bennünket is sokkolnak a körülöttünk lévő személyek és események. Most, amikor
magunkba nézünk, arra kérünk, távolítsd el belőlünk az olyan lelkületet,
amelynek lételeme a manipuláció, a mások feletti kontroll, a kényszer, az
erőszak és a szabad választás lehetőségének kiölése másokból. Segíts, hogy rád
tekintsünk, és ítéleteink ne legyenek zavarosak! Jézus nevében kérünk.
Koot van Wyk Kyungpook
Nemzeti Egyetem,
Sangju, Dél-Korea
Fordította: Kóczián Ágnes
Ebben a fejezetben elköszönünk Ábrahámtól, és megismerkedünk
Jákobbal, akinek a fiai Izrael tizenkét nemzetségének törzsi vezetői lesznek.
Isten Izrael nemzetén keresztül fogja beteljesíteni az Ábrahámnak tett
ígéretét, hogy családját nagy nemzetté teszi, és megáldja általuk az egész
világot (1Móz 12:1-3). Végül Jézus meg fog születni Ábrahám családjából, a
legnagyobb áldás és Isten ígéretének végső beteljesülése lesz (Mt 1:1-17; Gal
3:16-17).
Jákob fiainak, és nemzetté formálódásuknak története előtt azonban
még hallanunk kell Jákob történetét, akinek a nevét Isten Izraelre változtatja.
Meg kell tanulnunk Jákob élettapasztalatát, és végig kell követnünk utazását
ahogyan a csalóból és csalárdból (1Móz
25:29-34; 27:36) Isten hercege lesz (1Móz 32:28). Isten átalakítja Jákob
jellemét, és a végbement változás bizonyítékául végül nevét is megváltoztatja.
Jákob története Isten minden gyermekének története. Minden férfi és nő
átalakulásának története, akik egy napon belépnek az új Jeruzsálembe a tizenkét
kapu egyikén, amelyek Izrael tizenkét fiának nevét viselik (Jelenések 21:12).
Minden ember története, aki hit által Ábrahám, Izsák és Jákob/Izrael
családjának tagjává válik (Gal 3:29; Mt 8:5-13). A következő napokban úgy
olvasd Jákob történetét, mint a sajátodat!
Douglas Tilstra
Southern Adventist University
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése