Ez a fejezet a királyság visszaállításával
foglalkozik. Dávid elmenekült Absolon elől, amiért a nép később hibáztatta őt
(2Sám 19:9). Tudni akarták, hogy a király miért van ennyire csendben most,
amikor vissza kellene állítani a monarchiát. Dávid elvesztett fiát,
Absolont gyászolta. Ám rokona, Jóáb (2 Sámuel 17:25; 2 Sámuel 19:13) odament
hozzá, és kérdőre vonta, miért lett hirtelen olyan, mint egy sírós kisgyerek.
Joáb sokkterápiát használ, hogy visszahozza Dávidot a valóságba. Az egy
dolog volt, hogy Dávidnak túl kellett jutnia a fia elvesztésén. Az pedig
egy másik, hogy vissza kellett térnie a palotába. Dávid ekkor nem tudhatta,
hogy kik a barátai, és kik nem. Ezért bevetette diplomáciai gyakorlatát, első
célpontja pedig Júda volt. Elküldött néhányat a megbízhatóbb emberei közül,
hogy menjenek el Júdába, és kérdezzék meg, miért nem ők voltak az elsők, akik
visszahívták királyuknak (2 Sámuel 19:11). Dávid arra utasította embereit, hogy
beszéljenek Amasával, Joáb unokaöccsével, és emlékeztessék arra, hogy ők régen
egy család voltak, és miért nem hívja őt vissza? Felajánlotta neki a hadsereg
parancsnoki helyét is Joáb helyett. Ezzel megnyerte Júda támogatását (2 Sámuel
19:14), majd elment a Jordán folyóhoz, Júda férfiai pedig odavonultak, hogy kíséretükben
mehessen haza a király.
Dávid életrajzírója ezután Simei példáját
mutatja be, aki embereivel és Saul fiával jött a király iránti hűségét
kifejezni. Bűnét elismerve járult Dávid elé, hogy üdvözölje őt. Abisaj azt
tanácsolta, hogy öljék meg (2Sám 19:21), de Dávid nem engedte meg nekik. A
következő személy, aki a király üdvözlésére jött, Méfibóset volt. Fizikai
állapotát tekintve eléggé el volt hanyagolva, de Dávid szívélyesen
visszafogadta. A lázadás idején Dávid Sibának, szolgájának adta Méfibóset
minden vagyonát (2Sám 16:4), de most arra utasította Sibát, hogy osztozzanak
meg fele-fele arányban Méfibósettel. Méfibóset viszont azt mondta, Siba tartson
meg mindent magának (2Sám 19:30).
Egy 80 éves nagyapa, Barzillai is eljött
Dávidot üdvözölni. Dávid meghívta őt, hogy lakjon a palotában, de Barzillai úgy
érezte, „egy érett fát már nem könnyű kitépni”. Júda népének egésze, és Izrael népének
a fele elment üdvözölni a királyt. Ám az emberek megosztottak voltak északon és
délen is. Az északiak úgy vélték, mindössze 10%-os joguk van a királyhoz,
és délnek nem lenne szabad úgy viselkednie, mintha egyedül ők lennének a király
eltartói. Az írnok 2Sám 19:43-ban azzal fejezi be beszámolóját, hogy
érzékelteti velünk Izrael jövőbeni megosztottságát.
Drága Istenünk!
Milyen
könnyen be lehet húzni bennünket a pártoskodásba egy kis pletykával, ami
igaznak tűnik, ahelyett, hogy inkább mélyre ásnánk a te Igédbe! Add nekünk Méfibóset
nagylelkűségét, és Dávid irgalmát, hogy Krisztus lelkületével át tudjunk
hidalni minden megosztottságot!
Jézus nevében kértük mindezt.
Jézus nevében kértük mindezt.
Ámen.
Koot
van Wyk
Kyungpook
Nemzeti Egyetem
Sangju,
Dél-Korea
Fordította:
Baksa Zsófia
1 Mózes 27
Vissza tudsz emlékezni az életedben olyan esetre, amikor valami
buta, önző, mások számára bántó dolgot tettél és nem akartad elismerni hibádat?
Esetleg letagadtad, amit tettél, megpróbáltad tudatosan figyelmen kívül hagyni
az egészet, vagy másokat hibáztattál a történtekért. Vagy, ami ennél is
rosszabb, megpróbáltad vallásos köntösbe öltöztetni az eseményt, kijelentve
azt, hogy ez Isten akarata volt, függetlenül attól, hogy teljesen tudatában
vagy annak, hogy egyszerűen saját bűnösséged eredménye volt az egész.
Ez Jákób helyzete 1 Mózes 27 mai történetében. Figyeljük meg a
történet legdrámaibb momentumát, amikor Izsák gyanút fogott és kérdéseket tett
fel "Jákobnak" (a valóságban Jákób testvérét álcázta) a gyorsasággal
kapcsolatosan, ahogyan a vadászatból visszaérkezett. Izsák megkérdezte: "Hogy
találtál vadat ilyen hamar, fiam? Ő pedig így felelt: Mert Istened, az Úr elém
hozta" (1 Mózes 27:20). Ez hazugság! Nem isten volt az, hanem egy csaló
anya! És Jákób, bár vonakodva, de végül beleegyezik édesanyja csaló tervébe,
ezért mindketten felelősek a lopásért és csalásért, de semmi esetre sem Isten!
Ez a történet a Szentírásban páratlan módon mutatja be a
generációs bűnök tragikus hatását. Rebeka mesterkedése Sára Hágárral
kapcsolatos mesterkedésére emlékezet (1 Móz. 16:1-5). Mind a két asszony
"segíteni akart Istennek" ígérete teljesítésében. Mindketten olyan
módszerhez nyúltak, amelyek ellentétesek Isten tervével. Rebeka átörökítette
anyósa bűnét a következő nemzedékre. Jákób hazugsága saját azonosságával
kapcsolatosan nem is különbözik annyira apja és nagyapja hazugságától feleségük
azonosságával kapcsolatosan. Mindhárom férfi megpróbált magyarázatot adni
hazugságára, hogy szükséges volt Isten ígéretének teljesedése érdekében. A
valóságban azonban hazugságuk gyávaságukról és Isten iránti hitetlenségükről
tesz bizonyságot. Más generációs jellegzetességek ebben a történetben:
személyválogatás, viszályok a házasságban, testvérek közötti rivalizálás,
irigység, gyűlölet. Gyilkossági kísérletek, hosszú ideig tartó távollétek a
családtól és aztán a megbékélések sorozata Jákób előtti generációkban kezdődött
és utána is folytatódott.
Ez a történet arra hív, hogy figyeljünk a családunkra. Milyen
jellemtulajdonságokat, családi bűnöket, szokásokat és hajlamokat örököltünk
szüleinktől és nagyszüleinktől. Ennek a tudata nem csökkenti személyes
felelősségünket, hanem segít jobban látnunk hogyan és hol van szükségünk Isten
kegyelmére életünkben, hogy sikeresen szembenézzünk Sátán támadásaival.
Douglas Tilstra
Southern Adventist University
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése