„Így tisztelték ezek a pogányok az Urat és
szolgálták az ő bálványaikat” (41. vers). Ez a fejezet az
izraeliták életének rövid összefoglalója. Isten egyik alapvető elve az ember
teremtésekor az volt, hogy biztosítja neki a szabad döntés jogát, de ezzel a kiváltsággal
együtt jártak a kötelezettségek is. Isten utasítása világos volt: ha az
izraeliták Őt imádják, akkor jól lesz dolguk, ám ha a pogányok bálványait
tisztelik, akkor megtapasztalják lázadásuk következményeit – ami ez esetben a
fogságot jelentette. Ez a fejezet fő mondanivalója.
Lehetetlen Istent imádni és bálványokat
szolgálni egy időben, és Izrael történelme bizonyítja számunkra, hogy az emberi
természet mindig kudarcot vall, ha behódol a gonosznak. Jézus ugyanezt az
igazságot fogalmazta meg: „Senki sem
szolgálhat két úrnak. Mert vagy az egyiket gyűlöli és a másikat szereti; vagy
az egyikhez ragaszkodik és a másikat megveti. Nem szolgálhattok Istennek és a
Mammonnak” (Mt 6:24). Nekünk talán nincsenek olyan bálványszobraink, mint
amilyenek az izraelitáknak voltak, de bármi bálvánnyá lesz életünkben, ami
elfoglalja Isten helyét.
A mi életünkben milyen bálványok vannak?
Készek vagyunk feladni azokat, és csakis Istennek szolgálni?
Daniel Jiao
Kínai Unió Misszió
Hong Kong
2 Mózes 21
A következő négy
fejezetben található polgári törvények az erkölcsi törvény lelkiségén
alapultak, de olyan speciális társadalmi szokásokkal foglalkoztak, amelyek az
akkori kor és kultúra szerves részei voltak. Fontos megérteni, hogy Izrael épphogy
csak elhagyta Egyiptomot; Isten elhelyezte őket onnan, ahol voltak, és azt
várta tőlük, hogy megváltozzanak, és egyik napról a másikra az Ő elképzelései
szerint valóvá váljanak. Sok esetben ezek a törvények összehasonlíthatóak az
ősi Közel-Kelet törvényeivel, és sokkal humánusabbnak bizonyulnak azoknál.
Az 1902-ben
felfedezett régészeti lelet, egy kőtábla, amely több mint 300 törvényt
tartalmaz, s amelyek Hammurapi uralkodása idején kormányozták Babilóniát, mutat
némi hasonlóságot ezzel a bibliai fejezettel. 2Móz 21:16 szerint – csakúgy,
mint a Hammurapi törvénykönyvben –, a rabszolga-kereskedelem súlyos bűnnek
számított, és halálbüntetést vont maga után. 2Móz 21:23-ban a kioltott
emberéletért az elkövetőnek saját életével kellett fizetnie. A babilóniai
törvény azt mondja, hogy a bűnös saját maga helyett feláldozhatja lánya életét.
A mózesi törvény azonban nem enged meg ilyen igazságtalanságot. 2Móz 21:26 egy
olyan példa, ahol a babilóniai törvény értelmében a rabszolga sérülései a
gazdája számára jelentenek kárt, nem pedig magának a szolgának. A héber törvény
azonban, egyedülálló módon, nem tekinti a szolgát gazdája feltétel nélküli
tulajdonának. Általánosságban Mózes második könyvének törvényei az ember egyéni
jogait, és az élet szentségét helyezik a középpontba. Bár sok törvény
különbözik a Hammurapi-kódexben, mégis találhatunk arra utaló jeleket, hogy a
két törvénygyűjtemény közös forrásból építkezik.
Isten a méltányosság
és igazságosság gyakorlását kívánta népétől. Mi hogyan bánunk a körülöttünk
élőkkel?
Régészeti tanszék
Southern Adventist
University
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése