Ezékiás az istenközpontú élet világos
példája. Bár apja bálványokat imádott, Ezékiás elhatározta, hogy a magaslatok lerombolásával elfordítja
népét gonosz útjaiktól. Miért nem hatott Aház rossz befolyása Ezékiásra? Talán
leginkább azért, mert voltak körülötte más emberek, akik nagyobb hatással
voltak rá. Leginkább az édesanyja lehetett az, ”Abija, Zekarjá leánya”(2Kir
18:2 – új prot. ford.).
Fontos dolgot tanulhatunk meg ebből. A
hátterünk és tapasztalataink nagy hatással lehetnek életünkre, de ez soha nem
lehet mentségünk a bűnre. Megszentelt életet élhetünk bűnnel teli környezetünk
ellenére, és bálványimádók között is követhetjük Istent.
Másrészt soha nem gyűjthetünk jutalompontokat
bármely jócselekedetünkkel. Bár Ezékiás bízott az Úrban és „őutána nem volt
hozzá hasonló Júda összes királya között, sem azok között, akik őelőtte voltak”(2Kir
18:5)”, ő is elkövette azokat a hibákat, amelyeket elődei. Amikor Ezékiás
uralkodásának tizennegyedik évében Asszíria királya megtámadta Júda városait, ő
abban bízott, hogy ezüst és arany fizetésével megoldja a problémát, de teljes
kudarcot vallott.
Amikor elfordítjuk tekintetünket Istenről és
a magunk elgondolása után akarunk menni, szégyent hozunk saját fejünkre.
Daniel Jiao
Chinese Union Mission
Hong Kong
Chinese Union Mission
Hong Kong
Fordította:
Csala Beáta
2 Mózes 22
Az első
15 versben folytatódnak a személyes tulajdonnal kapcsolatos törvények. Ezek a
törvények bővebben kifejtik a nyolcadik parancsolatot, amely így szól: „Ne lopj!" Isten azt akarta, hogy
Izrael gyermekei különleges esetekkel ismerkedjenek meg azért, hogy teljesen
megértsék a törvény mélységeit. Az ellopott ökröt, vagy juhot, amelyet már
megöltek, négyszeresen, illetve ötszörösen kell megtéríteni. Ha még életben
vannak, kettőt kell adni az eredeti tulajdonosnak. Általánosságban az ellopott
javak kétszeres visszatérítésének az elvét találjuk ezekben a versekben (4, 7,
9). Az első és második parancsolat részletezése kifejezetten elítéli a
varázslást, az idegen isteneknek való áldozást, az állatokkal való
fajtalankodást, amelyek mind halállal büntetendőek. Ezeknek a bűnöknek a súlyossága bizonyítja azt, hogy
Izrael egy teokratikus rendszerben élt. Ebben az összefüggésben az idegen
isteneknek való áldozás felségárulást jelentett, és egyenlőnek tekintették
azzal, mintha valaki más néphez tartozónak vallotta volna magát.
Ez a
fejezet különleges figyelmet szentel az idegenek, az özvegyek és az árvák
védelmének. Isten biztosítani akarta népét arról, hogy a közöttük levőkről
gondoskodnak majd. 2008-ban az izraeli Khirbet Qeiyafaban egy feliratot
találtak, a legrégebbi héber írással, amit valaha feltártak. Egy tudós azt
vallja, hogy ez egy rendelkezés, amely arról szól, miként gondoskodjanak az
özvegyekről és az árvákról, míg mások úgy vélik, hogy királyság felállításával
van kapcsolatban. Hogyha az első értelmezés igaz, akkor jó példa arra, hogy ezt
vallották Izrael történelmének folyamán. Ha a második az igaz, ez egy fizikai
bizonyíték a teokráciából az emberi király általi vezetésre való áttérésre. Ez
felvet néhány fontos kérdést: a szükségben lévők megsegítését, és az
állampolgársági hűséget. Azok, akik számára Isten a legfőbb tekintély,
gondoskodni fognak a szegényekről és a kevésbé szerencsésekről.
Michael Hasel
Southern Adventist University
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése