Eszter története mindenkire hatással
van. Az egyik dobozban, amiben
gyermekeink iskolai emlékeit őrizzük, van egy rajz az akkor még kicsi
lányunktól. Az egyszerű feladat így szólt: „Rajzold le a kedvenc bibliai szereplődet!”
Alatta Natalie gyönyörű rajza egy fiatal nőről, aki a király díszes jogara felé
nyújtja kezét.
Eszter könyve Isten kezének munkájáról szól,
az Ő előrelátásáról és népéről való gondviseléséről. Érdekes módon Isten nevét
egyetlen egyszer sem említi Eszter könyve. És mégis, szeretete és vezetése
világosan, fonalként húzódik végig rajta, ami csodálatossá teszi ezt a
beszámolót. A Szentírás más helyein
Isten jelenléte félreérthetetlen és akarata vitathatatlan. Eszter könyvében
Isten csendben, hűségesen és folyamatosan dolgozik az egyébként közönséges
embereken keresztül, hogy véghezvigye akaratát. Legtöbbünket így használ Isten
az ő akaratát cselekedve a mi életünkben. Talán ezért is olyan megnyerő Eszter
könyve.
Isten keze munkája világosan látszik Eszter
könyvének két fő részében. Az első a nagy küzdelem témája. Az egyének és a
végeredmény egy egyetemes történetet mutatnak be. És nem lehet nem észrevenni
Eszter könyve másik fő témáját, a - visszafordulást. Eszter könyve tele van a
jövő egyéni és közösségi megújulásával. Nem véletlen, hogy ezek a megújulások
Isten csendes munkájának következményei.
Eszter első fejezetében megismerkedünk
Ahasvérussal (görögül Xerxes), a Perzsa Birodalom királyával, és a jelenet
rögtön megmutatja nekünk személyiségét. A király éppen egy hat hónapig tartó
ünnepségsorozatot tart birodalma dicsőségének tiszteletére. Majd a király még
egy egyhetes fesztivállal is megörvendezteti fővárosa – Susán – lakóit, kicsiket és nagyokat. Ez a pazarlás,
szertelenség és tékozlás még mai modern értelmünkkel is nehezen felfogható.
Míg a férfiak mértéktelenül ettek és ittak,
Vásti királyné a nők számára tartott ünnepséget. A férfiak ünnepének utolsó
napján a király elküldte eunuchjait, hogy kísérjék hozzá Vástit. A király a
végére tartogatta a legjobbat, és örömére szolgált megmutatni nagyra becsült
trófeáját, gyönyörű feleségét.
Vásti nem örült ennek, és elutasította részeg
férje kívánságát. Könnyen elképzelhetjük a jelenetet, amint Ahasvérus király
megkapta a visszautasító választ. Feldühödve tanácsadóihoz fordult és a
véleményüket kérte. Emberei rábeszélték, hogy torolja meg Vásti tettét a
királyság, és Perzsia összes házasságának érdekében. Vástit megfosztották
királynői hatalmától és a férjek tiszteletéről szóló rendeletet adta ki
birodalom szerte.
Szerencsére mi olyan királyt szolgálunk, aki
nem olyan büszke, kicsapongó, gyarló és követelőző, mint Ahasvérus. A
világmindenség Istene eléggé szeret minket és eléggé bízik bennünk ahhoz, hogy
szabad akaratot adjon nekünk. Soha nem követelte meg, hogy becsüljük Őt, de
soha senki nem érdemelte meg a tiszteletet és megbecsülést jobban, mint a mi
Királyunk.
Jean Boonstra
Voice of Prophecy
Voice of Prophecy
Fordította: Csala Beáta
5 Mózes 14
Mózes
elmondta kortársainak, hogy létezik helytelen gyász is. Ha a halállal,
valakinek vagy valaminek az elvesztésével szembesülünk, természetes, hogy
bánkódunk. Azonban akkoriban léteztek nem elfogadható gyászszokások is. A gyász
egyes kultúrákban még ma is inkább a látszatról, és a figyelem helytelen
felkeltéséről szól, mintsem a bánat kifejezéséről.
Mikor Jézus azt mondta: „Boldogok,
akik sírnak”, akkor Ő nem a halál feletti, hanem a bűn feletti gyászról
beszélt. Amikor helyes a bűnhöz való hozzáállásunk, ami nem más, mint a „lelki
szegénység”, akkor a helytelen, én-központú magatartásunk felett gyászolunk.
A fejezet egy másik témája a
tized felhasználásának kérdése. A tizedfizetés bibliai alapokon nyugszik,
viszont a fejezet nagy része a „második tizeddel” foglalkozik. Az első tizedet
a szentélynél fizették a léviták és a papok támogatására. A fejezet
leghomályosabb része ezzel a második tizeddel való - „vidámító ital” vásárlása és „az Úr színe
előtti örvendezés” általi - visszaéléssel foglalkozik. Olvasd el a teljes
szakaszt. Voltak a társadalom peremére szorult személyek, akik valóban jól
kaptak támogatást, de mi a helyzet a „vidámító itallal”? Talán a Biblia
jóváhagyja az italozást és Isten dicsőítését amolyan vidám állapotban?
Ez a szakasz nem az alkohol
fogyasztásra való vásárlását engedélyezi. Ennek egy vallási, szent étkezésnek
kellett lennie a szentélynél. Ez nem jelenti azt, hogy az alkohol társaságban
való fogyasztása megengedett lett volna. A Bibliában ismertetett teljes kép
mind az alkohol fogyasztását (1Pt 4:3), mind a megrészegedést (Ef 5:18) tiltja.
John Ash
Chinese Union
Mission Hong Kong
Fordította Kóczián
Károly
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése