Jób Ábrahám kortársa lehetett, aki körülbelül
Krisztus előtt 2000-ben született. Tisztán látott az áldozatok fontosságával
kapcsolatosan, valamint az engesztelő áldozatok, és a mennyei Szentély
kérdésében is. Ezek mind szükségesek az üdvösség útjának megértéséhez. Mózes
nagyformátumú történelmi leírásában Jóbot módos gazdaként mutatja be. 7000
juha, 3000 tevéje volt, valamint 500 marha és 500 nőstény szamár is
hozzátartozott hatalmas gazdaságához, ami nagyon komoly vagyon volt.
Jób fiai és lányai gyakorta mentek
vendégségbe egymás házához. Tudjuk, hogy nem fogyasztottak alkoholt, sem pedig
sertéshúst ezeken az alkalmakon. Ugyan Jób nem tudott semmi olyasmiről, amivel
gyermekei bűnt követtek volna el, mégis imádkozott és áldozott értük már kora
reggel (ulay hatheu) „...hátha vétkeztek az én fiaim"
(Jób 1:5). Amikor a bor szót (13. vers) a Biblia negatív értelemben használja,
akkor erjedt borról van szó, de amikor nem említi romboló hatását, akkor a
szőlővessző tiszta gyümölcséről beszél.
Tudjuk, hogy Isten minden cselekedetét a
Szentélyből irányítja, és hogy ez volt az a hely, ahová Istennek fiai és Sátán
is mentek, hogy Istennel beszéljenek (6. vers). Sátánnak bejárása volt
Krisztushoz kereszthalála előtt, de azután már nem (Ellen G. White: A megváltás
története. Budapest, 2000, Advent Kiadó. 20-21. oldal). Jób Könyvében sátán
célja az volt, hogy beszámoljon Isten teremtményeinek érdemeiről és még inkább
bűnösségükről. Amikor Isten Fia megkérdezte sátánt, hogy látta-e Jóbot, hogy
milyen tökéletes (8. vers), akkor válasza nemleges volt. Sátán nem nagyon
figyelt a jó dolgokra. Istent okolta, és azt mondta, hogy Jób csak azért
hűséges, mert Isten különös mértékben megáldotta, nagy vagyont adott neki, és
kiemelte kortársai közül (10. vers). Szeretett volna lehetőséget kapni arra,
hogy elbuktassa.
Sátán azt gondolta, hogy Jób fellázadna Isten
ellen, ha a dolgok visszájára fordulnának az életében. Gyors egymásutánban
hatalmas csapások sorozata érte Jóbot, a Sabeusok elhajtották marháit és
szamarait, tűz emésztette meg a juhokat és Jób szolgáit, a káldeusok
elhajtották a tevéit, hatalmas szél döntötte Jób gyermekeire elsőszülött
bátyjuk házát. Mind odavesztek. Megdöbbenésében Jób hat dolgot tett: felállt,
megszaggatta ruháit, megborotválta a fejét, a földre esett, imádta Istent,
szólt és áldotta az Istent beszédében. Isten elégedett volt Jób reakciójával,
Sátán viszont nem. Jób ugyanis nem vétkezett, és nem vádolta Istent.
Drága Istenünk!
Azt kérted tőlünk, hogy így
imádkozzunk: „Ne vígy minket kisértésbe”. Most már tudjuk, hogy miért. Add
nekünk Jób erejét, hogy jó időkben is, és próbáink közepette is azt tudjuk
mondani: „Áldott legyen az Isten, mert minden nehézségemet ő öleli át
irgalmával. Éppúgy, ahogy engemet is életem minden napján.” Jézus nevében,
Ámen.
Koot van Wyk
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, South Korea
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, South Korea
Fordította: Liebhardt
László
5 Mózes 24
Isten azt mondja Malakiás 2:16-ban: „Gyűlölöm
azt, aki elválik feleségétől”. És Jézus is rámutatott, hogy Mózes
engedélye, ami lehetővé tette, hogy válással vessenek véget a házassági
kapcsolatnak, csakis „szívetek keménysége” miatt adatott, majd
hozzátette: „de kezdettől fogva nem
így volt”. Valójában vannak más
jogos válóokok is a hűtlenségen kívül (ld. 1Kor 7:15, 2Móz 21:10-11, 26-27). De
amit a legfontosabb észben tartani, hogy mind Mózes, mind Jézus szerint az
Istennel való kapcsolat hiánya eredményezi a válást.
A legszembetűnőbb a fejezet hátralevő
részében olvasható rendelkezésekkel kapcsolatban az, hogy Isten mennyire
komolyan foglalkozik a társadalom peremére szorultakkal, különösen a
szegényekkel, idegenekkel és jövevényekkel, árvákkal és özvegyekkel.
A gyűjtögetés törvénye a Biblia szerinti
(köz)jólétet írja le: adj a szegényeknek lehetőséget, hogy dolgozzanak, hagyd
meg a kimaradt, lehullott gabonaszálakat nekik; ne végy el mindent még akkor
sem, ha az jogosan téged illet, hanem hagyj valamit a szegényeknek és a
jövevényeknek. Ezzel, az ott jelentéktelennek tűnő törvénnyel először 3Móz
19:9-10-ben találkozunk. Magyarázata pedig így hangzott: mert „Én az Úr
vagyok, a ti Istenetek”. Az Ő természete jó szívvel adni bőséges tárházából
másoknak, még azoknak is, akik talán nem érdemlik meg. Adj valakinek
lehetőséget rá, hogy dolgozzon (összeszedje a lehullott búzát), és ez képessé
teszi arra, hogy megőrizze a méltóságát.
„Szerető Istenünk, a legtöbbünknek nincs
földje vagy szőlője manapság, ezért kérünk, segíts, hogy megtalálhassuk a
módját, hogy gyakorolhatjuk a nagylelkűséget!”
Fordította Kóczián Ágnes
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése