Eljött a nap, amit Hámán és tanácsadói a zsidók kiirtására
sorsoltak ki. Az új rendelettel kezükben azonban a zsidóknak a kormányzattól
kapott meghatalmazásuk volt arra, megvédjék magukat. A harc elkezdődött. A
kormányzati tisztviselők szerte az országban buzgón a király új főemberének,
Márdokeusnak a kedvében akartak járni, ezért készségesen segítették az
izraelitákat, akik meg le is győzték minden ellenségüket.
A fővárosban ötszáz embert öltek meg, köztük Hámán tíz fiát is.
Márdokeus rendelete azt is kimondta, hogy a zsidók szabadon elvihetik a harc
folyamán a zsákmányt. Ők azonban nem vettek el semmit ellenségeiktől, sem
vagyontárgyaikat, sem pénzüket, sem ékszereiket. Küzdelmük lényege nem maga a
háborúskodás volt, hanem saját, és családtagjaik életének megóvása.
A fővárosban folyó dúlás és pusztítás az egyébként közönyös
király figyelmét is felkeltette. A nap vége felé megkérdezte Esztert, hogy
elégedett-e, és van-e még valami további kívánsága. Eszter azt kérte, hogy a
rendeletet terjesszék ki még egy napra Susánban, s hogy Hámán fiainak
holttesteit akasszák fel. Talán amiatt aggódott Eszter, hogy a második napon
Hámán családtagjai vagy barátai megpróbálnak ellenszegülni a törvénynek, és a
zsidókat ez készületlenül éri, így nem tudják megvédeni magukat? Talán. Vagy
egy gyenge pillanatában túl kényszeresen törekedett a megtorlásra? A második
napon további háromszáz ember halt meg, és Hámán fiait felakasztották.
Országszerte 75000 ember halt meg a zsidók ellenségei közül. A
zsidók közül mindenki sértetlenül vészelte át a küzdelmet, és hálásan
ünnepeltek. Örömüket azzal fejezték ki, hogy apró ajándékokat adtak egymásnak,
és alamizsnát osztogattak a szegényeknek.
Márdokeus pihenőnapot hirdetett, és ünnepet alapított. A Biblia
más feljegyzéseiben Isten hirdette ki az ünnepeket, de itt úgy tűnik, Márdokeus
az Isten szószólója. Ez tehát Purim ünnepének eredete. (Az ünnep a pur (sorsvetés) szó után kapta nevét.) A
zsidó nép minden évben két napig ünnepli a nagy fordulat emlékét. A bánat
örömre fordult, a gyász pedig vigalomra. Márdokeus a zsidó nép hivatalos
szószólójaként szerepelt, Eszter pedig megerősítette és támogatta javaslatait.
Márdokeusnak és Eszternek birodalom-szerte tisztelettel és
hódolattal adóztak. Szó szerint felül kellett írniuk a médek és perzsák
törvényét, amit soha nem lehetett megváltoztatni. Ezzel sokak életét mentették
meg. Isten készséges, alázatos szolgákként tudta felhasználni Esztert és
Márdokeust. Purim ünnepét ma kevéssé ismerik, és igen kevesen ünneplik meg.
Talán már nem olyan népszerű, de Eszter története és népének küzdelme fiatalok
és idősek számára egyaránt drága és emlékezetes marad, amit soha nem feledhető.
Jean Boostra
Voice of Prophecy
Voice of Prophecy
5 Mózes 22
Nagyon sokan illetik erős kritikával a Mózes
ötödik könyve 22. fejezetét, mint ami, úgymond, egy elrémisztő példája az
ószövetségi Törvény érzéketlenségének, amit a nemi erőszak áldozatai iránt
tanúsított. Ugyanakkor, ha közelebbről megvizsgáljuk a szövegkörnyezetet, akkor
ennek éppen az ellenkezője derül ki.
Ez a szakasz
két olyan főbb helyet nevez meg, ahol a még érintetlen lányokat az ókori
Izraelben szexuális erőszak érhetett: a falvakat, illetve a városokon kívüli
elhagyatott területeket. Fontos megfigyelnünk, hogy ezt a kettőt milyen döntő
mértékben megkülönbözteti ez a törvény.
Ha egy nő egy városban vagy faluban élt illetve tartózkodott, a környezetében sok férfi volt, akik a segítségére siethettek. Ez sokat elmond nekünk arról, hogy milyen komolyan felkészültek Izraelben a férfiak és a felnőtt fiúk arra, hogy őrködjenek a nők erényei felett, és szükség esetén ott teremjenek, és megvédelmezzék őket bármi áron. Ne feledjük, hogy olyan településekről van szó, ahol az ablakokban nem volt üvegezés, a lakóépületek inkább csak kis kunyhószerű házikók voltak, gyakran közös falakkal. Ebből arra következtethetünk, hogy egy nőtől gyakorlatilag minden pillanatban mindössze néhány méterre volt a segítség. Továbbá, ez a törvény, amely ebben a kultúrában együtt járt a férfiak őrködő gondnokságával, azt az állandó biztonságérzetet adta a nőknek, hogy csak kiáltaniuk kell, és ott a segítség. Ezen a háttéren, ha egy nő csendben maradt, akkor ez azt jelentette mindazok számára, akik felelősek voltak érte, hogy készségesen belegyezett az aktusba.
Ha egy nő egy városban vagy faluban élt illetve tartózkodott, a környezetében sok férfi volt, akik a segítségére siethettek. Ez sokat elmond nekünk arról, hogy milyen komolyan felkészültek Izraelben a férfiak és a felnőtt fiúk arra, hogy őrködjenek a nők erényei felett, és szükség esetén ott teremjenek, és megvédelmezzék őket bármi áron. Ne feledjük, hogy olyan településekről van szó, ahol az ablakokban nem volt üvegezés, a lakóépületek inkább csak kis kunyhószerű házikók voltak, gyakran közös falakkal. Ebből arra következtethetünk, hogy egy nőtől gyakorlatilag minden pillanatban mindössze néhány méterre volt a segítség. Továbbá, ez a törvény, amely ebben a kultúrában együtt járt a férfiak őrködő gondnokságával, azt az állandó biztonságérzetet adta a nőknek, hogy csak kiáltaniuk kell, és ott a segítség. Ezen a háttéren, ha egy nő csendben maradt, akkor ez azt jelentette mindazok számára, akik felelősek voltak érte, hogy készségesen belegyezett az aktusba.
Ez az eset szöges ellentéte annak a
törvénynek, ami azokra a nőkre vonatkozik, akiket egy elhagyatott helyen ért
szexuális erőszak. Hogyha feltételezhető volt, hogy senki sem hallhatta a
segélykiáltását, az illető nőt automatikusan ártatlannak tekintették, és
felmentették a büntetés alól. Ellentétben sok korabeli törvénnyel, a nemi
erőszakra vonatkozó izraelita törvény nem írta elő, hogy tanúk igazolják az
ártatlanságot.
Habár nehéz
megértenünk mai kutúránk hátterén, mégis sok nő (mint pl. Támár a 2. Sámuel 13.
fejezetében) inkább feleségül ment ahhoz, aki erőszakot vett rajta, minthogy
férjezetlen maradjon, és következésképpen gyermektelen is egész életében.
Isten igazságos, és gondosan őrködik életünk minden apró részlete felett. Mint oly sok más szabály és törvény az Ószövetség fejezeteiben, ez a fejezet is igazolja Atyánk jellemét, aki hajunk szálát is számon tartja. Annak a kultúrának a sötétsége közepette, amely nem igazán tulajdonított a nőknek olyan értéket, amilyet Isten a teremtéskor nekik szánt, a Teremtő a nők védelmére kelt és megparancsolta, hogy védelmezzék őket, és higgyenek szavuknak.
Nicole Parker
Southern Adventist University
Fordította Liebhardt
László
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése