Ebben a fejezetben Jób elkezd állapotán
töprengeni. A tudósok szerint ezek a szakaszok „költői beszélgetések” sátánnal,
mintegy művészi bemutatás részeként. Amit azonban szem elől tévesztenek, az az,
hogy sátán keze átnyúlik a harmadik fejezetből a negyedikbe, azzal, hogy
megjelenik Elifáznak (Jób 4:1.). Sátán felhasználta Jób barátait csapásainak
súlyosbítására. Tehát ők csönden voltak, és most Jób kezdett beszélni. A zsidó
Talmud szerint a vigasztalók addig nem szólalhatnak meg, amíg a gyászoló el nem
kezdi a beszélgetést.
Tehát Jób a születése napjával kezdi a
panaszkodást. Ellentétpárokat használ: nappal és éjszaka (3. vers), sötétség és
fény (4. vers), felhő és koromsötétség (5. vers), nem megjelölt nap (6. vers),
ne legyen örvendezés (7. vers), legyen nyugtuk és átkozzák meg a napot (8.
vers), sötétedjenek el a csillagok és ne legyen hajnal (9. vers). Mindezt az ő
születése napja miatt. Azt kérte, hogy Isten ne törődjön az ő születésével (4.
vers).
Jób szeretné, ha valaki megmondaná neki, hogy
mi értelme van a létezésének, mi volt születése célja (11-12.vers). Azt mondja,
hogy ha születésekor meghalt volna, akkor igazi szombati pihenésben lenne része
(13. vers). A szombati pihenés másik jelentése a 17. versben található,
miszerint ott megszabadulnak a haragtól, a foglyok megkönnyebbülnek, nem
hallják a börtönőr hangját, a szolgák megszabadulnak uraiktól.(18-19.vers). A
szombat, illetve a pihenés harmadik jelentése a 26. versben található, vagyis
megkönnyebbülés, nyugalom és szabadulás a nyugtalanságtól.
A zsidó értelmezés szerint Jóbnak a jószágai
elvesztéséről szóló hírek miatt nem volt nyugalma, a tűz hírét hallva nem volt
békessége, a tevékről szóló hírek miatt nem volt pihenése, és ünneplő gyermekei
elvesztése miatt lett beteg. A zsidó értelmezés nem helyes. Szeretteinek és
javainak elvesztése mindenkinek nagyon nehéz. Jób viszont azt mondja, hogy
bárcsak soha meg sem született volna és ne kellett volna a szombati béke és
áldás nélkülözésétől szenvednie az életben.
Jób azon tanakodik, hogy Isten miért nem
előzte meg a gonoszt, bár Istent nem vádolja. Végül is mi az élet célja, ha az
egész világot elnyered, azután mindent elveszítesz? Miért ad egy szerető Isten
további életet a megkeseredett szívűeknek? (20. vers) Az ősi görög színpadokat
háromszintesre építették: a felső szint a mennyet, az alsó az alvilágot, a
középső pedig a mindennapi életet mutatta be. A nézőközönségnek teljes képe
volt, mert ők láthatták a fönt és az alul végbemenő szellemi harcokat, amelyek
hatással vannak a mindennapi életre.
Jób könyve azért íródott, hogy bepillantást
adjon nekünk a mindennapi élet feletti és alatti szintekre is. Jób agóniája
teljesen híján volt a mennyei lázadás megkezdőjéről és cselszövéseiről való
ismereteknek. De mi, az olvasók
tisztában vagyunk vele, és jól látjuk az egészet.
Drága Istenünk! Napi tragédiák és
zűrzavar közepette élünk, melyek befolyásolnak minket. Köszönjük neked Mózes
történelmi leírását Jóbról, ami elmondja nekünk, hogyan kell a szenvedést és a
fájdalmakat életünkben kezeli. Ámen.
Koot van Wyk
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Fordította: Csala Beáta
5 Mózes 26
A
„zsenge” a learatott gabona első adagjára vonatkozik, amelyet Istennek adtak.
Érdekes az, hogy az első zsengék ünnepét akkor vezették be, amikor még Izrael
népe a pusztában vándorolt, ahol nem volt termőföld, így termés sem. Abban a
hitben ünnepelték meg, hogy Isten be fogja vezetni az Ő népét arra a földre,
amit megígért.
Lelki
értelemben az, hogy valaki az első zsengét Istennek adta, azt jelentette, hogy
elismeri, minden jó dolog Istentől van és minden az Istené. Az első zsenge
felajánlása az isteni gondviselésben való bizalom kifejezője is volt; ahogy az
első terményekről gondoskodott, úgy fog gondoskodni a többiről is, amire
szükségük van.
Az első
zsenge felajánlását mind a három fő zsidó ünneppel kapcsolatosan megemlíti a
Biblia (4Móz 28:16; 2Móz 23:16; 3Móz 23:10). Isten azt akarta, hogy gyermekei
évente ne csak egyszer, hanem többször is kifejezzék hálájukat az Ő bőséges
áldásaiért. Hálás lelkületet kell tanúsítanunk Isten áldásainak bőséges és
állandó záporáért.
Az
Újtestamentum hét alkalommal említi az első zsengét, és mindig jelképesen. Noha
az Újtestamentumban nincs parancs az első zsengével kapcsolatosan, tudjuk, hogy
Isten szereti a jókedvű adakozót. A keresztényeknek adniuk kell javaikból az
egyház munkájának és missziójának támogatására. Az izraelitákhoz hasonlóan
nekünk is adnunk kell. „Adjatok, néktek
is adatik” (Lk 6:38).
„Drága
Istenem, adj ma lehetőséget arra, hogy adakozhassak és segíts, hogy jó kedvvel
tegyem ezt.”
John Ash
Chinese Union Mission
Hong Kong
Chinese Union Mission
Hong Kong
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése