A király szolgái egy tervvel álltak elő az új
királyné kiválasztására: egy szépségversennyel! A birodalom minden szegletéből
szebbnél szebb fiatal nőket hoztak – nem tudjuk meg, hogy szívesen jöttek, vagy
kényszerítették őket, hogy a palotába menjenek.
Megismerjük
Márdokeust és egy, a Perzsa Birodalomban csendesen élő embercsoportot –
Isten népét. Eszter könyvének eseményei
az i. e. V. században játszódnak, amikor a zsidók többsége Círus rendelete
következtében már hazatért a fogságból.
Csak néhány zsidó maradt továbbra is Perzsiában.
Márdokeust benjaminitaként ismerjük meg.
Származása korántsem érdektelen, ahogy majd később látni fogjuk ebben a
könyvben. A király parancsára Haddasát – Esztert – is a palotába vitték.
Márdokeus nevelte fel az árva leányt és saját gyermekeként szerette. Márdokeus
eleget tudott a Susán-béli politikai helyzetről ahhoz, hogy figyelmeztesse
Esztert: tartsa titokban származását, ne azonosítsa magát népével.
Eszter azonnal megnyerte a palotabeli
főemberek tetszését. Külső szépsége nyilvánvaló volt, de gyengéd szíve és
szikrázó értelme, fizikai adottságaival együtt Esztert valóban szeretetre
méltóvá tehették. A királyt is megragadta szépsége és kegyessége, ezért
királynévá tette őt.
Márdokeus a palota területén tartózkodott,
hogy Eszteren tarthassa a szemét. Elképzelhetjük, mennyire aggódott, amikor a
király újabb nagy ünnepet hirdetett-Eszter fesztiválját-az ő jóléte fontosabb
volt neki a saját büszkeségénél. A 20. versben ismét megtudhatjuk, hogy Eszter
engedelmes volt és nem tárta fel, hogy köze lenne Márdokeushoz, és hogy a zsidó
nép tagja.
Mikor Márdokeus a király kapujában kijelölt
helyén ült, meghallotta egy a király meggyilkolására szőtt összeesküvés baljós
terveit. Elmondta Eszternek, aki az ő nevében informálta a királyt, és az
összeesküvőket felakasztották. Ez az eset nem lényegtelen, és később döntő
fontosságú lesz.
Egy fiatal zsidó szépség életében jelentős
változás állt be: árva leányból a Perzsa Birodalom királynéja lett. Isten
szereti a társadalom legkisebbjeit használni, ha ők is akarják. Lázadó
kamaszokat türelmes tanárokká tesz, drogfüggőket diakónusokká, prostituáltakat
az ima élharcosaivá, és egy három osztályt végzett fiatal nőt prófétává. Isten
az Ő könyörületességében a visszafordítás Istene.
Jean Boonstra
Voice of Prophecy
Voice of Prophecy
Fordította: Csala Beáta
5 Mózes 15
Az ókori
Közel-Keleten a rabszolgatartás leggyakoribb oka az eladósodás volt. Kölcsön felvételekor a szegény emberek nem
tudtak mást felajánlani biztosítékként, mint saját magukat vagy családtagjukat.
Abban az esetben, ha nem tudták visszafizetni a kölcsönt, a hitelező megragadta
az adóst vagy családtagját, és a szolgájává tette. Képzeljük el, micsoda áldást
jelentett ez az adósság-eltörlésre vonatkozó rendelkezés, amelynek értelmében
hét évente mindenki lehetőséget kapott a gazdasági helyreállításra.
Ideális esetben az
izraeliták között nem lett volna szabad az egyéneknek elszegényedniük. De ebben
a fejezetben megmutatkozik a valóság: „Mert a szegény nem fogy el a földről”
(11.vers). Ez azért lehetett így, mert néhány izraelita nem
engedelmeskedett teljes mértékig Istennek az adósságok eltörlését illetően.
Azokban a nehéz
időkben Isten gyakorlati nagylelkűségre próbálta tanítani népét. „hanem légy hozzá bőkezű, és adj neki
szívesen kölcsönt, amennyire szüksége van, amiben szükséget szenved” (8. vers). Ez a „szükségek” betöltésére
korlátozódik, és nem a „kívánságok” teljesítésére. A túléléshez
nélkülözhetetlen, elemi szükségletek kielégítéséről szól, nem pedig
luxuscikkekről.
„Drága Atyám, nyisd meg a szemem, hogy észrevegyem a
körülöttem lévő szegények szükségleteit! Tudom, hogy Te vagy a világegyetem
legnagylelkűbb adományozója. Segíts, hogy olyan lehessek, mint Te.”
Fordította Kóczián
Ágnes
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése