Elifáz az első a barátai közül, aki Jób
felkiáltására reagál. Jób barátainak nem volt tudomásuk a mennyei felkelés
történetéről és a határozott különbségről sátán és Isten – Jób
szerencsétlenségében játszott – szerepe között. Egyszerűen nem gondoltak rá.
Egyes tudósok a jót akarják látni Elifázban,
és azzal mentegetik, hogy egyszerűen az akkoriban uralkodó nézeteket
hangoztatta. Azt mondja, hogy Jób tanító volt, és sokaknak segített (3. vers.),
de most, hogy ez a tragédia történt vele, türelmetlen lett, és neki van
oktatóra szüksége. A hetedik verstől Elifáz a saját szemszögéből magyarázza a
dolgokat, ami az „Ahogyan én láttam” (8.
vers) kifejezéssel kezdődik. Tudásának forrása a saját tapasztalatai és
érzékei. Elmélete szerint Isten a jelenben bünteti meg a gonoszságot és
jutalmazza meg a hűséget. „Akik
gonoszságot vetnek, azt is aratnak.” Isten haragja miatt érnek rossz véget
a gonoszok még ma is (9. v.).
Egy éjszaka, amikor Elifáz aludni próbált,
egy szellem suhant el arca előtt.(15. vers). Félelem szállt rá és
reszketett.(14. vers) szőre felborzolódott, és kiugrott az ágyból (16. vers).
Nem tudta azonosítani az alakot, holott a szeme előtt volt. A hang azzal
vádolta Istent, hogy olyan dolgokat tesz, amik Lucifernek a mennybéli
lázadásban játszott szerepére emlékeztetnek bennünket. Mindennek a célja Isten
igazságosságának megkérdőjelezése volt. „Vajon
igaz-e Isten előtt a halandó?” (17. vers). „Teremtője előtt lehet-e tiszta az ember?”
A negatív válaszért kiáltó, kétségeket keltő
kérdéseket megerősíti Isten vádolása: „Íme, szolgáiban sem bízhat.” Ehhez a
vádhoz kapcsolódik, hogy „még az
angyalaiban is talált hibát”, és kiűzte őket a Mennyből.
Sátán ugyanazt a játékot próbálja űzni, amit
Évával az 1Móz 3-ban. Ha Isten az angyalokat nem kíméli, hogyan tenne az
emberekkel jobbat? Isten az, aki reggeltől estig darabokra töri az embereket. A
vádolás lelkülete folytatódik és Elifáz megismétli (20. vers). „Anélkül, hogy észrevennék, örökre
elvesznek.” Ami azt jelenti, hogy a menny áldásait Isten vonja vissza
ezektől az emberektől. Életük horgonya kiszakítva, hogy bölcsesség nélkül
haljanak meg.
Drága
Istenünk! Mi is szembesülünk tragédiákkal. Az emberek és a lelkiismeretünk olyan
mértékű gonoszsággal akar vádolni minket, ami Isten azonnali büntetését
érdemli,, de tudjuk, hogy Te a jövőben fogsz mindent megjutalmazni. Kérünk,
tarts minket tenyered oltalmában. Ámen.
Koot van Wyk
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Fordította: Csala Beáta
5 Mózes 27
Hogyan
tekintünk a fejezetben található átkokra? (Ebben a fejezetben nincsenek áldások
felsorolva, csak átkok; az áldások a következő fejezetben találhatók). Vajon
Isten bosszúvágyó, sértődékeny és kíméletlen? Vajon nem a szeretet Istene?
Úgy
tűnik, mintha Isten azt mondaná, hogy ezek az átkok természetesen következnek
be akkor, amikor az emberek elszakadnak az élet egyetlen forrásától – magától
Istentől. Másrészről, ha népe engedelmeskedik törvényeinek, megáldja őket
kegyével, termékenységgel, élelemmel és közösséggel.
Hogy
teljesen világossá tegye népe számára, Isten a nép felét az egyik hegyre küldte
fel, a másik felét pedig egy másik hegyre. A léviták a völgyben felolvasták az
átkokat, amire az egyik hegyen levő népnek Áment kellett kiáltani. Amikor az
áldásokat olvasták, a másik hegyen levő népnek kellett Áment kiáltani. A
következményeket drámai módon vették tudomásul.
Másként
fogalmazva, ha rendetlenül élünk Isten rendezett világegyetemében, annak
közvetlen következményi vannak. Isten nem azt figyeli, hogy mikor tévedünk,
hogy megátkozhasson bennünket. Isten válasza Izrael rossz viselkedésére Hóseás
leírása szerint mindent elmond: „Hogyan
adnálak oda, Efraim, hogyan szolgáltatnálak ki, Izráel? Hogyan adnálak oda...?”
(Hós 11:8 – új prot. ford.).
John Ash
Chinese Union Mission
Hong Kong
Chinese Union Mission
Hong Kong
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése