Elifáz úgy gondolja, hogy a
megélt események közvetlen kapcsolatban vannak az egyén életével. Ezért Elifáz
szerint Jób problémája önmaga. Ki mint vet, úgy arat – ez a lényege
érvelésének. Jóbnak nem kell a természetfelettihez folyamodnia segítségért (1. vers),
mert az ostoba és tisztességtelen dolog (2. vers). Az ostobák birtoka
elpusztul, a háborúban meghalnak, és az aratását kifosztják.
A földnek nem áll hatalmában gonoszságot előidézni. A 7.
versben Elifáz gondokat hozó majd ismét felfelé távozó angyalokról beszél.
Ezért az embernek Istent kell keresnie (8. vers), aki kizárólagos Isten (11-12.
vers), és úgy tesz, ahogy kedve szerint való, beleértve a teremtményeit ért
károkat, ezáltal puszta játékszerekké alacsonyítva őket. Ha éppen össze akarná
törni a játékszereit, ki tudná megakadályozni? Isten korlátlan hatalmának ezen
nézete nem biblikus, és hiányzik belőle az Ő szeretetének kinyilatkoztatása.
Elifáz szerint Isten véletlenszerűen választja ki az
alant lévőket és a gyászolókat (11. vers). Ő aktívan megakadályozza az emberek
próbálkozásait, meggátolja őket a dolgok helyrehozatalában (12. vers), és a
bölcsesség és tervek odavesznek (13. vers). Ha Isten közbelép, ők nappal is
sötétben botorkálnak (14. vers). Isten maga dönti el, hogy megmenti-e a szükségben
lévőket és elesetteket (15. vers). A szegényeknek viszont van reménysége (16.
vers). Tehát minden, ami velünk történik, Isten nevelése, és nem elvetendő (17.
vers) .
Elifáz úgy vélte, hogy Isten fájdalmat mér az emberre,
amennyiben Ő azt szükségesnek látja, majd később meggyógyít, ha úgy gondolja
(18 vers). Még ha egy vagy hét baj is lenne, Ő képes megvédeni a gonosztól (19.
vers). Éhség és háború idején Ő őrzi meg az embert a haláltól (20. vers).
Megvédi az embert a pletykáktól, és semmitől sem kell félnie (21. vers).
Nevethetünk a pusztításon és nem kell félnünk a vadállatoktól (22. vers). Ennek
alapja a mi e világbeli „Isten békéje” megközelítésünk (23. vers). Ezzel az
útmutatással az egyént béke veszi körül, és a Menny nyitva áll előtte.
Elifáz nem érti a dolgokat teljes egészükben – hiányzik
belőle a biblikus látásmód. Egyrészről az önfeláldozás filozófia gondolata,
másrészről pedig az „együnk-igyunk, mert holnap meghalunk”-elv a különbség
Elifáz és Jób nézete közt.
Drága Istenünk, Hozzád jövünk minden igényünkkel,
nem azért, mert itt a Földön szeretnénk magunknak Mennyet teremteni, hanem mert
Beléd helyezzük a bizalmunkat, hogy Te fogod azt nekünk elkészíteni végül.
Szeretnénk a jelenben élni,a bennünk lévő, jövőre vonatkozó reménységgel! Ámen.
Koot van Wyk
Kyungpook Nemzeti Egyetem
Sangju, Dél-Korea
5 Mózes 28
Ez a
fejezet az áldásokat tartalmazza, és ezek elképesztően erőteljesek. A kísértés
viszont az volt és mindig is az lesz, hogy az áldásokat keressük és ne Istent.
Jézus tanácsa a helyes perspektívát tárja elénk: "Hanem keressétek először Istennek országát, és az ő igazságát; és
ezek mind megadatnak néktek" (Mt 6:33).
Döntések,
döntések - ez Mózes utolsó üzenete. Ő már egy idős ember, de szenvedéllyel
mondja: "Ha pedig szorgalmatosan
hallgatsz az Úrnak, a te Istenednek szavára..." (1.v). A
"ha" szó élesen felvillan. Mózes sürgeti a népet, hogy jó döntést
hozzon. A szövetség, amelyet Isten Izraellel kötött, három fő vonással
rendelkezik: a törvény, az áldozat és a választás.
A
választás mögötti eszme az, hogy Isten elhatározta: kinyilatkoztatja magát a
világnak Izraelen keresztül. Ezt vagy úgy teszi, hogy annyira megáldja őket,
hogy a világ megtudhassa: csak Isten áldhatta meg őket ennyire; vagy megengedi
az engedetlenség következményeit annyira kibontakozni, hogy az átok láttán a
világ megtudhassa, hogy a menny van ellenük. A döntés Izraelé.
Isten
szándéka azzal, hogy megáldotta Izraelt, jóval több volt annál, mint hogy a
nemzet öncélúan meggazdagodjon.
Amikor
nyilvánvaló áldásban részesülünk, az a veszély fenyeget, hogy az áldást saját
vívmányunknak tartjuk. Isten az, Akitől minden jó adomány és tökéletes ajándék
származik (Jak 1:17)
John Ash
Chinese Union Mission
Hong Kong
Chinese Union Mission
Hong Kong
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése