Ebben a fejezetben Jób Bildád és Elifáz
igazsággal vegyes tévedéseire válaszol. Jób egyetért az úgynevezett vigasztaló
szavaik egy részével. „Valóban, tudom, hogy így van.” - mondja arra, amivel
egyetért üzeneteikből. Majd megkérdezi, mi teszi az embert Isten előtt igazzá. Még
ha egy jó ember akarna is Istennel vitázni arról, amit Ő tesz, ezer kérdésből
egyre sem tudna felelni Neki (3. vers).
A Jelenések könyve 20. fejezete szerint Isten
ezer évet fog adni a szenteknek, hogy beszéljenek Vele azokról a szeretteiről,
akiknek nem sikerült odajutniuk. Ez az ítélet igazolásának ideje is, a felismerésé,
hogy Isten ítéletei minden vitán felül igazságosak és kegyelmesek. Jób Isten
védelmére kel (4-13. vers), felsorolja mennyire bölcs és hatalmas, hegyeket
mozdít el, parancsol a Napnak, hogy ne keljen föl, lepecsételi a csillagokat,
kifeszíti az eget, a tenger magas hullámain jár, Ő alkotta a csillagképeket, és
láthatatlan, - ezért, amikor elvonul előtte, Jób nem láthatja Istent, mert egyetlen
ember sem láthatja Isten arcát úgy, hogy életben maradna. Isten soha nem vonja
vissza ítéleteit, míg mindent véghez nem vitt.
Jób visszatér fő gondolatához (14. vers), a
vizsgálati ítélet szükségességéhez. Ezután kilenc „ha”-val kezdődő kijelentés
sora következik. „Ha igazam volna is, meg tudnék-e felelni Istennek, és lenne-e
hatalmam ítélkezni?” Jób nem hiszi, hogy Isten valaha is figyelne ilyen
beszédre. Megsemmisítő lenne számára, ha a mindenható Isten, aki szét tudja őt morzsolni,
figyelmet fordítana rá. Jób felismeri, hogy Isten nem szünteti meg szenvedéseit
most azonnal. Még ha igaz lenne is, lesz egy vizsgálati ítélet, amelynek során
a saját szája nem lesz képes megmenteni őt, inkább az is csak vádolja majd.
Jób számára az a gond, hogy bár tudja, hogy
ártatlan, nem ismeri a saját lelkét és életének megvetendő dolgait (21-24. vers).
Jób következtetése szerint „Csak Egy van, aki képes az ártatlant és a gonoszt
is elpusztítani.” Azonban amikor sátán gyilkol, az az ártatlanok megcsúfolása.
Ha viszont nem sátán pusztítja az ártatlanokat, akkor honnan ered a gonosz?
Ezután Jób éveinek és napjainak gyors
elmúlására mutat rá (25-28. vers), hogy milyen fürgén elszaladnak. Gyorsak,
mint a hajók, vagy a zsákmányára lecsapó sas. A hallgatás és betegségének
mérlegelése nem segít. Másrészt, ha Jób rossz ember, akkor nincs értelme jónak
lennie (29. vers). Az sem segít, ha pogány szokás szerint hóban mosakszik meg, vagy
szappannal mos kezet, mert Isten akkor is posványba mártaná őt (31. vers).
Jób szerint szükség van a vizsgálati
ítéletre, és emberi közbenjárót kér az örökkévaló és az emberi között (32-33. vers).
Azt szeretné, ha Isten adna neki egy kis szünetet (34. vers). De nem fél
Istentől, mert tudja, hogy magától nem képes válaszolni Neki (25. vers).
Drága
Istenünk! Jób azért küzd, hogy megértse, miért szenvedés a sorsa - élete végéhez ily' közel. Urunk, kérünk, add
nekünk Jób látásmódját sátán szerepéről, és a Te oltalmadat, hogy Veled
maradhassunk, mint védelmezőnkkel.
Koot van Wyk
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Fordította: Csala Beáta
5 Mózes 32
Erre az énekre úgy utalnak, mint Izrael nemzeti énekére, ami egy
isteni előrejelzés a zsidó nép egész történetére.
Ez a második ének, aminek Mózes a szerzője. A két ének
megszületése között 40 év telt el. Mózes 2. könyvének 15. fejezetében egy
győzelmi éneket olvashatunk, amely a Vörös-tengeren való átkelés után hangzott
el; ez az ének pedig Mózes éneke, amit közvetlen halála előtt énekelt, hogy
emlékeztesse Izraelt arra, hogy a menny már tudja: jönnek olyan idők, amikor
hűtlenek lesznek majd.
Mennyire fontos ez a fejezet? Annyira, hogy úgy Ézsaiás, mint
Mikeás utalnak erre a fejezetre. Az Újszövetség pedig huszonháromszor utal rá.
Háromszor találunk utalást a sasra. Amikor egy anya sas elkezdi
a fészkét építeni, tövissel, törött gallyakkal, éles szikladarabokkal és egyéb
tárgyakkal kezdi, amelyek nem tűnnek alkalmasnak fészek építéshez. Aztán
beborítja a fészket vastag gyapjú réteggel, tollakkal és olyan állatok
bundájával, amelyeket ő ölt meg, hogy puhává és kényelmessé varázsolja a
tojások számára.
Amikor a növekvő madarak elérik a repülési kort, a fészek
kényelme és az ingyen étkezés luxusa miatt vonakodnak elhagyni a fészket. Ekkor
az anya sas „kirebbenti a fészket”
(11. vers - új prot. ford.). A puha bélés összegabalyodik és a fészek
kényelmetlenné válik a fiatal sasok számára. Csak ekkor kapnak indíttatást a
repülésre.
„Drága Istenem! Kavard fel az én komfort zónámat is, hogy
megtanuljak benned bízva repülni!"
John Ash
Chinese Union Mission
Hong Kong
Chinese Union Mission
Hong Kong
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése