Jób
megkérdezi azt, hogy nincs-e meghatározott ideje az emberek születésének? Mózes
valószínűleg tanult csillagászatot Egyiptomban, Hatsepsut udvarában, Senenmut
híres csillagász iskolájában. Mózes, Jób könyvének ihletett írója, fejlett
csillagászati szakértelméről tesz bizonyságot. Jób azt mondja, hogy ahogyan a
rabszolga, aki a forró napon dolgozik, vágyik az árnyékra, úgy a halál alvását
is megelőzik munkás évek és aggodalommal teljes éjszakák (3. vers).
Úgy
tűnik, hogy nincs remény Jób gyógyulására (6. vers). A halál közelségében az
élete csak lehelet távolságra van a távozástól, szemei talán már soha sem
látnak jót (7. vers). Az, aki meghal nem jön elő újra, hogy folytassa életét
(8. vers). Nincs hazatérés az ilyen személynek (9-10 versek). Jób megtagadja
azt, hogy csendben maradjon, hogy "befogja a száját", ezért
gyötrelmében tovább beszél (11. vers). Isten őröket helyez Jób fölé, mintha a
tengeri szörnyektől védené, vagy a szárazon a kígyóktól, amelyek az embereket
veszélyeztetik (12. vers). Nappal a csontjaiban lévő fájdalom éjszaka pedig a
rémálom ijesztgeti őt (13-16 vers). Jób nem akar tovább élni, még az
örökkévalóságban sem (16. vers). Gyűlöli az életet, mivel az ő napjai hiábavalók.
De Jób
tudja, hogy Isten a szívén viseli őt (17. vers). Amikor Isten szívén viseli,
akkor felmagasztalja őt, amikor pedig a "Sátán viseli Jóbot a szívén"
(Jób 1:8), Jób szenved. Isten egész éjjel látogatja az embereket. Az a
gondolat, hogy "Isten minden reggel meglátogatja az emberek tetteit"
nincs a szövegben. Ahelyett, hogy Isten az ember életének minden pillanatát
ellenőrizné, Mózes azt mondja, hogy Isten nem hagyja az embert egyedül, és Jób
tudni szeretné, hogy miért szenved. Isten közel van Jóbhoz, annak ellenére,
hogy neki szembe kell néznie sátánnal (19. vers).
Isten
az ember őrizője és Jób azon tanakodik, hogy az ő szenvedéseinek folytatása azt
jelenti-e, hogy vétkezik az Őrizője ellen, noha ő nincs tudatában egyetlen
bűnnek sem (20. vers). Jób rájött arra, hogy Isten kijelölte őt, és azt
szeretné, ha Isten belátást adna neki abba, hogy miért szenved ő egy ilyen
halál közeli állapotban, és bocsánatra vágyik minden vétkére. Arra gondol, hogy
ha meghalna és eltemetnék, senki más, csak Isten találhatná meg őt, mivel
megszűnt létezni (21. vers). Ahogy világossá válik a könyv további részeiben,
Jób rájön arra, hogy Isten ismeri mindenkinek a formáltatását, és újra tudja
azt teremteni, ami nem létezik.
Drága
Istenünk! Mi tudjuk azt, hogy ha szenvedünk, az sátán munkájának köszönhető, és
azt is, hogy ha az ölelő karjaidban maradunk, egy felsőbbrendű célja van a mi
szenvedéseinknek. Nincs öröm abban, hogy a szenvedést nézzük, még az el nem
bukott lények számára sem, akik láthatják sátán munkájának kibontakozását, minden
változatosságában. Bármi történjék is velünk, kérünk maradj közel hozzánk.
Ámen.
Koot van Wyk
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Fordította: Baksa Viktória
5 Mózes 30
Mózes
elérkezik beszéde végéhez. Ez a befejezése harmadik – és egyben utolsó – beszédének.
Többször is így foglalja össze tanácsait és Isten parancsolatait: „azt parancsolom néked ma, hogy szeressed az
Urat, a te Istenedet" (16. vers), aztán megismétli: „szeressed az Urat, a te Istenedet” (20.
vers). A szeretetet a nagy parancsolatként ismeri el a Biblia. Mózes harmadik
könyve és Mózes ötödik könyvének nagy része is az istentisztelet szabályaival
foglalkozik, de minden szabály valamiképpen a szeretetre épül.
Az
ótestamentumi rendszer mindig is egy lelki rendszer volt, és a vallásosságot
Isten szeretetének a központjába helyezte. Sajnos a nép a
"rendszerre" és nem Istenre összpontosított, Akire a rendszer
mutatott. Amikor Pál kijelentette, hogy a „szeretet
a törvény betöltése", nem tett mást, mint azt, hogy elismételte ennek
a fejezetnek a mondanivalóját. A központi gondolat az, hogy a szeretet abban
mutatkozik meg, amikor te és én „az Ő útain járunk” és „az Ő szavára
hallgatunk”. Az Isten vezetésének való engedelmesség az igazi szeretet
következménye és próbája is egyben.
Végezetül
Isten törvénye azért is áldás, mivel egy tekintéllyel rendelkező hang, amely
véget vet az emberiség fárasztó keresésének egy megbízható útmutatás után. Nem
kell felmennünk az égbe, nem kell megkerülnünk a földet, nem kell átkelnünk az
óceánon azért, hogy bizonyosságot és világosságot találjunk szükségleteinknek
megfelelően. Sokan tévednek, amikor Isten törvényeit tehernek tartják. Épp
ellenkezőleg: törvényei kegyelmes irányjelzőink!
John Ash
Chinese Union Mission
Hong Kong
Chinese Union Mission
Hong Kong
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése