Jób válaszol barátainak, és igazságos
megítélésre vágyik. Azt szeretné, ha az örömei és a negatív hatások, amik
érték, ugyanolyan mérce alá esnének, csak az egyik az egyik oldalon a másik a
másikon. Jób azt mondja, mivel hiányzik életének (jó és rossz cselekedeteinek)
„megfelelő” megítélése, bánata súlyosabb, mint a tenger homokja. Ezért van Jób
harcias hangulatban, és látja úgy, hogy Isten nyilai sújtják őt (3-4. vers).
Jób megkérdezi vajon az ökör vagy a szamár,
akiről gondot viselnek, bőghet-e élelemért? Megeszi-e valaki az ízetlen ételt
sótlanul? Jób annyira rossz helyzetben van, hogy mint a hajléktalanok szinte kész
lenne élő dolgokat vagy akár disznót is enni, de mégis viszolyog még az
érintésétől is (6-7. vers).
Biztos benne, hogy Isten segíteni tud rajta.
Jól ismerte Isten Igéjét, és a mindennapjaiban alkalmazta. Lát még jobb
napokat? Magában kell keresnie szenvedései okát? (11-13. vers) Barátaitól sem
számíthat kedvességre, még ha a barát rég elvesztette is a Mindenható iránti
tiszteletét? Jób atyjafiai hűtlenek voltak, és mint a patak elszivárogtak (15. vers). Olyanok akár a havas meder, ami olvadáskor eltűnik. Az utazók eligazítást
várnak tőle, de már nincs ott (17-19. vers). Látják a borzalmat, és félnek (21.
vers).
Jób sosem kért barátaitól anyagiakat vagy
segítséget ellenség vagy bármilyen hatalom ellen (22-23. vers). De most arra
kéri őket, mondják meg, hol hibázott. Ők úgy gondolták, a szavaik a szükséges
feddést képviselik egy vétkes barát felé, és Jób szavai egy olyan valakinek a
tipikus válaszreakcióját mutatják, aki gonoszsága miatt szenved. A barátoknak
nem volt túl jó a fellépése. Mosollyal az arcukon kikészítenek egy barátot, és
élvezik, ahogy teljesen megalázkodik.
De Jób szeretné, ha visszajönnének, és rá
figyelnének. Nem fog a szemükbe hazudni. Mivel nincs benne álnokság, felismeri
a ravasz tanácsokat. Annak ellenére, hogy jó anyagi helyzetben volt, Jób
határozottan törekedett megfelelő életstílust kialakítani, és megtartotta
tisztánlátását, hogy különbséget tudjon tenni jó és rossz között, az élet
minden területén.
Drága Urunk, add, hogy életünkben az
ítélőképesség a helyén legyen, hogy keressük az igazságosságot, és a jó
cselekedeteket, ahogyan Jób tette! Ismerve sátán kilétét, tudjuk, hogy
biztonságban vagyunk, mert az életünk teljesen a Te kezedben van. Ámen.
5 Mózes 29
Azok
közül, akik részesei voltak a Sínai-hegynél történt, eredeti szövetségkötésnek,
a legtöbben meghaltak a sivatagban. A hitetlen nemzedék kihalt, és eljött az az
ideje annak, hogy a hívők nemzedéke színre lépjen. Így Mózes alapjában véve egy
új népcsoporttal újítja meg a szövetséget.
Izrael
tanúja volt Isten nagy csodáinak az Egyiptomból való kivonulás óta. A
legidősebbek csupán gyermekek voltak akkor, de láthatták a csapásokat, az
elsőszülöttek halálát; láthatták a kettévált Vörös Tengert és az elpusztult
egyiptomi hadsereget. Mindannyian szemtanúi voltak az ima által kivívott
győzelmeknek ott a sivatagban; ettek a mannából, ittak a csoda által fakasztott
vízből; csodát csoda után éltek át.
Isten
soha nem fogja hatálytalanítani döntéseinket, hogy engedjen én-központú,
megromlott viselkedésünknek. A csodák önmagukban nem tudtak elérni semmit sem
az izraeliták szívében. Ha Isten nem küldte volna az Ő Szentlelkét, hogy
átformálja szívüket, és ha nem engedtek volna Neki, akkor a legnagyobb csodák
sem értek volna semmit sem.
Egyesek
ma úgy gondolkodnak, hogy az evangelizációnak az adná a legnagyobb segítséget,
ha csodás eseményeket látnánk. Végül is ki ne hinne a Lélek ereje ily’ hatalmas
megnyilvánulásának? Ám a nagy csodák –
Isten
természetfeletti munkája nélkül – nem érnének el semmit sem az emberek
szívében, következésképpen nem lennének készségesebbek a tanulásra sem.
John Ash
Chinese Union Mission
Hong Kong
Chinese Union Mission
Hong Kong
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése