Jób lelkének keserűségéből szól ebben a
fejezetben (1. vers). Ezt mondja Istennek: „Ne kárhoztass engem, add tudtomra,
miért perelsz velem. A Te kezed munkája vagyok. Miért utasítsz vissza?” (3. vers.).
Testi szemeiddel fogsz nézni a vizsgálati ítéletben, mint az emberek, akik
állandóan a rosszat keresik egymásban? (4. vers)
Jób tudja, hogy kapcsolatban áll Istennel és
Isten kezének biztonságában nyugszik. „Jól tudod, hogy nem vagyok gonosz.” (7.
vers) Jób biztonságban van Isten kezében, mert Isten a Teremtője: „Úgy
formáltál, mint az agyagedényt (ld. 1Móz 2:7. Ekkor megformálta az ÚR Isten az
embert a föld porából), és most újra porrá tennél engem? (9. vers) Isten csontozatot
adott Jóbnak és bőrrel borította azt. Életet adott neki, személyiséget,
kedvességet, és lelket – a képességet, hogy lelki kapcsolatai legyenek (12.
vers). Jób Isten szívébe van rejtve (13. vers).
Mivel Jób Isten szívében van,
elképzelhetetlen Elifáz és Bildád következtetése, miszerint ha rossz vagy,
akkor rossz dolgok történnek veled. Ha jó vagy, akkor pedig jó dolgok történnek
veled (14-15. vers.). Abból következtetnek erre, hogy Jób Isten kezében van, és
jót tesz neki a szenvedés, mert Isten ezzel tisztogatja és jobbá teszi őt (16.
vers).
A „harag” és a „felháborodás” szavak (17. vers)
rossz érzést keltenek. Ahhoz, hogy megértsük itt mit is jelent, a Mózes korában
használt nyelvet kell figyelembe venni, ahol azt jelenti, hogy ”bekötöz”. Ez az
egyik ritka szó Jób könyvében, ami nem egyezik a mi fordításunkban található
„bosszúállás” szóval. Mivel Jób Istenben van elrejtve, élvezte a jólét előnyeit.
Szenvedéseit a mérleg másik serpenyőjébe kívánja helyezni, összemérve őket az
áldásokkal és megkérdezni, hogy ez a sok rossz most miért történik vele (18. vers).
Kíváncsi, vajon nem lett volna-e jobb, ha meg sem születik, vagy inkább
születésekor meghal, mint hogy szenvedjen (18-19. vers).
A 20. versben Jób egy „hétvégi szünetet” kér
életében. Napjai már úgyis fogytán, ezért ha kis időre megszűnne a szenvedése, lenne
egy kis vigasztalása mielőtt meghal,
mert akkor a sötétség és a halál árnyékának földjére megy (21-22. vers).
Drága
Istenünk! Mi is a Te szívedben, lelkedben és kezedben nyugszunk. Krisztus a mi
közbenjárónk az ítéletben. Urunk, add nekünk Jób lelkületét, hogy tudjuk, még a
szenvedésünk is a Te kezedben és szívedben van. Ámen.
Koot van Wyk
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Kyungpook National University
Sangju, South Korea
Fordította: Csala Beáta
5 Mózes 33
Mózes ebben a fejezetben
megáldotta Izrael nemzetét. Ezzel kontrasztban áll Jákob, Mózes első könyvének
49. fejezetében a tizenkét fiára kimondott áldásainak sora és néhány átka. E
fejezet áldásai azonban nem tizenkét fiúnak szóltak, hanem tizenkét törzsnek,
mert időközben Jákob tizenkét fia hatalmas nemzetté nőtt. Ha összevetjük a két
fejezetet, láthatjuk, hogy jelentős különbség van aközött, amit Jákob és amit
Mózes mondott.
Jákob emberi nézőpontból beszélt.
Ő leírta a tizenkét fiának minden emberi gyengeségét. Amit abban a fejezetben
olvasunk, nem egy kellemes kép. A Mózes által leírt második áldássorozat
azonban élesen különbözik ettől.
Jákob búcsúbeszédében például
megtaláljuk a Simeonnak és Lévinek mondott következő ominózus szavakat: „Átkozott haragjuk, mert erőszakos ... Szétosztom őket Jákóbban,
elszélesztem Izráelben” (1Móz 49:8). Mózes viszont látja a jövőt. Az átok
áldásra fordult Lévi számára, és a szétszóratás egész Izraelnek való szent
szolgálattá alakult át. A léviták „tanítják döntéseidre Jákóbot, és törvényedre
Izráelt” (10. Vers).
„Drága Istenem,
látom, ahogy az idő és a te Lelked meggyőző munkája fokozatosan átalakította a
tizenkét fiút a remény embereivé. Én nem fogom megengedni, hogy a korábbi
bűneim veszélyeztessék a jövőmet. Változtass át engem Jézus hasonlatosságára a
mai napon!”
John Ash
Chinese Union Mission
Hong Kong
Fordította Kóczián
Károly
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése