Ez a fejezet hamarosan Jób
visszaemlékezéseként, vagy mint a Védelem Beszédeként lesz ismert. Olyan,
mintha valaki történeteket mesélne a múltból. Jób kívánsága ebben a fejezetben
az, hogy visszatérhessen a "régi szép időkhöz." A "régi szép
idők" Jób számára Isten jelenlétét jelentették. "Mint azokban a hónapokban, amikor Isten őrzött engem"
(2. vers, új. prot. ford.). Isten fénye ott ragyogott Jób felett, és vezette őt
a bizonytalan időkben és a sötétségen keresztül (3. vers). Isten tanácsai ott
voltak Jób sátrában (4. vers). "Velem
volt a Mindenható" és a gyermekei is (5. vers). Mielőtt a bőrbetegsége
elhatalmasodott volna Jóbon, a sziklákból olaj patakzott (6. vers). Jób
folyónyi olajjal példázza szüreteinek bőségét.
Úgy mondja: "és elfoglaltam helyemet a téren" (7. vers). Becsülettel
és tisztelettel teli légkör vette körül Jóbot, úgyannyira, hogy a fiatalok ha
meglátták, elrejtőztek, az idősebbek pedig felálltak (8. vers). A vezetők
elnémultak, szájukat az ujjukra tették (9. vers). A fejedelmek hangja elhalkult
(10. vers). Rendkívüli dolgokat hallottak Jóbról, áldották őt, és akik látták
cselekedeteit, mind tanúi akartak lenni (11. vers). Megmenti a szegényt, aki
kiált, megmenti az árvát, azokat, akiknek nem volt semmi segítségük (12. vers).
Áldása szállt az elveszettekre, az özvegyeket megörvendeztette (13. vers). Felöltözte
az igazságosságot (14. vers), az igazság és igaz döntései mint palást és süveg
borították be őt (14. vers). Jób szeme volt a vaknak, és lába a sántának (15.
vers). Apja volt a szükölködőnek (16. vers), és ügyeket vizsgált ki, hogy
válaszokat találjon azokra a dolgokra, amiket nem tudott (16. vers). Megfelelő
bánásmódban részesítette az igazságtalant, és megmentette az ártatlant a fogaik
közül (17. vers).
Jób belső késztetése nem más volt, mint a
Szentlélek biztató hangja, ami tanácsolta, hogy mi a helyes, és mi az ami
rossz: ráadásul Jób áldott lesz, és ez ellenpéldaként szolgál majd más
családoknak, mivel mikor majd egy napon meghal, akkor a családja körülötte
lesz; de mostantól a napjainak száma megsokasodik; gyökere a vízig nyúlik (19.
vers), és olyan lesz, mint egy fa a lombkoronájával, amit élő víz mellé
ültettek (Zsolt 1:3). Jób áldott lesz, vagyis harmat öntözi majd az ágait (19.
vers), becsülete helyreáll (20. vers). Jób nem jobb fegyverekről beszél, hanem
a karjai erejéről, amelyek képesek meghajlítani az íjat és messzebb lőni, mint
valaha. Az ereje egyre nő majd.
Miután beszélt a másokkal való viszonyáról,
Jób folytatja a jó pásztor, a király cselekedeteinek sorolását, és az emberek
tiszteletének nagyságát, amit egy ilyen személy kaphat. Tehát ez történt Jóbbal
is. Mindenki hallgatott reá, várva addig, amíg befejezte a beszédét, és
csendben maradtak a tanácsaira várva (21. vers). És a beszéde után nem volt
kérdésük, szavai permetként hulltak rájuk (22. vers). Talán Jób ugratta őket,
hogy nem hisznek neki, de nem vették őt komolyan, mivel túl becsületes volt, és
nem csalódtak "ha derűs volt az arcom" (24. vers), Jób kiválasztotta
nekik az utat, vagy mint király állt egységei élén, és vigasztalta a
gyászolókat (25. vers).
Szerető
Istenünk!
Azt
kívánod, hogy mindenki közülünk fejedelmi életet élhessen, mint fiai és lányai
Istennek. Mint Jób, talán mi is a legjobbat kívánjuk a környezetünknek, és a
benne élő embereknek, miközben igyekszünk szoros kapcsolatba hozni őket Veled.
A Te kedvedért és dicsőségedért. Ámen.
Koot van Wyk
Kyungpook National
University
Sangju, South Korea
Fordította: Rajki
Dávid
Józsué
Miután
Kánaánt bevették, még mindig volt hét törzs, amely még nem kapta meg örökségét.
Józsué azt javasolta, hogy Izrael fiai válasszanak három-három embert a hét
törzs mindegyikéből, akik bejárják a földet és beszámolót hoznak. Le kellett
írniuk, hogy mit láttak, és javaslatot kellett tenniük a nagy terület
felosztásáról, amit meg teljesítettek is. A léviták azonban nem kaptak törzsi
földterületet, mert nekik a nép között kellett lakniuk, és a nép lelki
szükségleteit kellett szolgálniuk. Aztán Józsué sorsot vetett Silóban az Úr
előtt, és a földet aszerint osztotta szét. Nem ő döntött arról, hogy az egyes
törzsek hol lakjanak, és nem is beszéltek össze Eleázárral a pappal, hogy
ketten eldöntenék a föld felosztását, hanem mindenben az Úrtól függött.
Ez
hasonlít ahhoz, amit a tanítványok tettek, amikor egy tanítványt kellett
találniuk Júdás helyett (ApCsel 1:15-26). Abban az időben Péter felállt a 120
hívő között, akik imádkozásra jöttek össze, és ezt mondta: „Júdás közülünk való
volt, de elárulta az Urat, aztán felakasztotta magát. Találnunk kell valakit,
aki velünk volt kezdettől fogva, aki tanúja volt Jézus feltámadásának, és aki
Júdás helyét elfoglalja.” A csoport megállapodott két névben: József, akit
Justusnak is hívtak és Mátyás. Aztán imádkoztak: „Urunk, aki minden ember
szívét ismered, mutasd meg, hogy e két ember közül melyiket választottad az
apostoli szolgálatra.” Aztán sorsot vetettek
és a sors Mátyásra esett, aki a tizenkét apostol egyike lett.
A
sorsvetés nem olyan dolog, amit minden fontos döntésnél gyakorolnunk kellene,
még akkor sem, ha egyházi vezetésre választunk meg valakit, de buzgón kell
imádkoznunk, hogy az Úr akarata legyen meg, és az eljárást nem egy vagy két
embernek kell lebonyolítani. Hinnünk kell az Úr vezetésében, aki vezetni és irányítani
fogja az Ő egyházát úgy, miként a múltban is tette.
Ralph Neall
Nyugalmazott professzor és misszionárius
Nyugalmazott professzor és misszionárius
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése